Представители на синдикалните работници в Bosch призовават за нови преговори за бъдеща концепция на германския концерн относно свиването на разходите и отношението към работната сила, пише Handelsblatt.
„Ситуацията за служителите на Bosch е абсолютно непоносима. Ръководството не предлага перспективи“, изтъква лидерът на работнически съвет на Bosch Франк Сел, който е и заместник-председател на надзорния съвет на най-големия доставчик на автомобилни част в света по пазарен дял.
Преди три седмици ръководителят на Bosch Щефан Хартунг обяви, че ще бъдат съкратени 5500 работни места в основното подразделение за мобилност, повечето от които в Германия. Това увеличава планираните съкращения за цялата група до повече от 12 000 работни места в рамките на дванадесет месеца.
Управляващият директор на звеното на профсъюза IG Metall в Щутгарт Лиан Папайоану се изрази по-сурово от ръководителя на работническия съвет Сел: „Ще се съпротивляваме, ако компания, която генерира печалби, затвори някои обекти“. Синдикалистът предупреди, че работната сила се обединява. Досега стачките са изключително редки в рамките на Bosch.
В миналото компанията се смяташе за особено справедлива към служителите си, дори от синдикатите. Сега представителите на работническите организации говорят за цялостна промяна. Предложенията от служителите към ръководството за повишаване на ефективността чрез, наред с други неща, изкуствен интелект, допълнително обучение и гъвкавост, останаха пренебрегнати.
Мениджър от отдела „Човешки ресурси“ в Bosch обаче вижда нещата по различен начин: „Включваме представители на служителите, когато е възможно“. Компанията информира по прозрачен начин как се движи, какви са предизвикателствата, но също и изискванията.
Отлагането на решенията не е добра идея, ако не искате да застрашите конкурентоспособността, изтъква мениджърът, подчертавайки, че споразуменията ще се спазват, а съкращенията ще бъдат възможно най-социално приемливи.
Работната сила на Bosch в Германия и световен мащаб през последните десет години. Графика: Handelsblatt
Служителите се оплакват, че участват само в изпълнението на съкращенията на персонала, но не и когато става въпрос за бъдещите перспективи на цялата компания. Не е очевидна съгласувана бъдеща стратегия, нито има желание да се поеме отговорност за грешките в управлението.
Мениджърът посочва ангажиментите за инвестиции от 4 млрд. евро за германските заводи за 2024-2025 г.
Обявените съкращения на работни места ще ударят особено силно софтуерния сегмент, в който се разработват технологии за автономно управление на превозните средства. Общо 3500 работни места ще бъдат заличени в него до 2027 г., половината от които в Германия.
Bosch слива звена
Компанията обаче не иска съкращенията в софтуерната област да се разглеждат като отдалечаване от автономните решения. Вместо това Bosch сега обединява бизнеса си.
Групата оправдава това със значителен излишен капацитет, тъй като пазарът на технологии за бъдещето се развива по различен начин от първоначално очакваното. Производителите на автомобили наскоро отложиха редица проекти за разработване на най-високи нива автономно управление.
Звеното за компютърни решения на Bosch включва около 20 000 работни места, от които около едно на всеки пет сега ще бъде премахнато. Това означава, че Bosch вероятно ще се лиши от голям брой софтуерни разработчици, които са били наети срещу високи разходи през последните години.
Разочарованието е огромно, изтъква представителя на работническия съвет Щефан Бишоф. По думите му софтуерното звено разработва и изгражда системи за подпомагане на водача и автоматизирано шофиране.
„Ние сме лакмусът за това дали Bosch ще успее да се трансформира в софтуерна компания“, изтъква Бишоф. Това изисква дългосрочна стратегия.
През 2021 г. работна група нае 2500 разработчици на софтуер, над половината от които в Германия, в рамките на една година, като този брой сега ще бъде заличен само след две години.
Плановете на ръководството сега се оказаха „утопичен оптимизъм“.
Софтуерната платформа за автономно управление ще продължи да се развива в Германия, подчерта директорът на подразделението Щефан Хьолцл.
Китай е водещият пазар при функциите за автоматизирано шофиране, тъй като там технологиите навлизат по-бързо, отколкото в Европа, където развитието на тези решения се забавя.
Освен софтуерния бизнес, от съкращенията е засегнат и класическият автомобилен сегмент. В Германия например това важи за производството на кормилни уредби. В завода в Швебиш Гмюнд ще бъдат премахнати 1300 работни места между 2027 и 2032 г.
„Това почти изтръгва сърцето ви от гърдите“, изтъква ръководителят на работническия съвет там Клаудио Беломо.
В Швебиш Гмюнд Bosch инвестира много в автоматизиране на производството. Само с този напредък производството на групата в Германия ще бъде достатъчно икономично, подчерта директорът на подразделението Гьотц Ниге.
За това обаче са необходими значително по-малко служители, добавя той.
Групата също така съкращава 750 работни места в завода в Хилдесхайм, където се произвеждат компоненти за електрическата мобилност. От тях 600 трябва да бъдат заличени до края на 2026 г.