Nissan Qashqai е един от първите кросоувъри на пазара, който успя да комбинира практичността на SUV моделите с ниските експлоатационни разходи на колите от хечбек сегмента. Японският автомобил се появи през 2006 г., след което се наложи на пазара като надежден и добър компаньон в ежедневието. Той дори се предлагаше във версия Qashqai+2, която предлагаше трети ред седалки и съответната възможност за ползване на данъчен кредит. В крайна сметка Nissan продаде повече от 2 милиона автомобила от модела. Имаше само един проблем. Изключително скучният дизайн.
Факт е, че красотата е в окото на гледащия, но ако трябва да сме докрай честни, изпитвахме трудности да забележим Qashqai на улицата, а идеята ни за уют не включваше интериора на тази кола. Хубавото в случая е, че това напълно се промени с второто поколение на модела, което бе представено съвсем скоро.
С новия Qashqai трудно бихте изживели кошмара на всяка плеймейтка – да остане на заден план на снимка във Facebook. Факт е, че Qashqai не изглежда революционно и главозамайващо, което не е и нужно в класа на семейните кросоувъри, но е в пъти по-привлекателен от своя предшественик. Моделът е станал по-добър, по-дързък и по-голям. Интериорът пък предлага по-високо качество на материалите, както и повече място за обитателите. Оборудването е по-богато, а двигателите - по-ефективни.
И всичко това на цена, която е малко по-висока от тези на класическите хечбек автомобили – 32 190 лева. Разбира се, ако държите на по-специфични екстри с акцент към безопасността, като асистент за паркиране, който абсолютно сам намества колата в отворилата се пролука в идеалния център, или пък технологията за предупреждение на водача в случай на умора, ще трябва да се разделите с още няколко хиляди лева. Новият Qashqai дори се предлага със система, която ви предупреждава за движещ се обект зад автомобила по време на паркиране.
Гамата включва един бензинов (1.2 турбо 115 к.с.) и два дизелови двигателя – 1.5 и 1.6 dCi съответно със 110 и 130 к.с. Стандартно новият Qashqai се предлага с предно задвижване и 6-скоростна механична трансмисия, като срещу доплащане по-мощният дизел може да бъде окомплектован с два задвижващи моста и CVT кутия. За предпочитане са двата дизела в комбинация с механичната трансмисия, защото предлагат доста по-висок въртящ момент и скандално нисък разход на гориво от около 4 л/100 км.
Колкото до поведението на пътя, смятаме, че при разработката на новия модел японците са се постарали по-скоро да осигурят добра обратна връзка, чрез която шофьорът да “усети” пътя, отколкото да инвестират в нещо, което повечето им конкуренти наричат “спортно усещане”. Qashqai не е и не трябва да бъде спортен. Той има за цел буквално да извиси пространството, което предлагат хечбеците, като същевременно го съчетае с възможност за преодоляване на лоши пътища, високи бордюри и потоци, появили се изневиделица след проливните пролетни дъждове в планината.
Qashqai продължава да е онзи мултифункционален автомобил с ясна цел и посока, с което запазва статута си на изключително важен за Nissan. И има пълното право на тази претенция, защото въпреки че вече няма да се предлага във версията Qashqai+2, той предлага повече място както за пътниците, така и за техния багаж. Има ли нещо по-важно от това за едно младо семейство?