fallback

Карлос Таварес: Напуснах Stellantis заради разногласия с ръководството

Решението е било взето съвместно с председателя на групата Джон Елкан, разкрива португалецът

17:06 | 14.12.24 г.
Автор - снимка
Създател

Карлос Таварес, който внезапно подаде оставка като главен изпълнителен директор на производителя на автомобили Stellantis на 1 декември 2024 г., казва в интервю за португалския вестник Expresso, че неговото „приятелско“ напускане е било мотивирано от несъгласия с борда на директорите относно неговата стратегия.

Той не навлиза в подробности относно различията си с борда на френско-италианския автомобилен концерн, но посочва, че решението за напускането му е взето съвместно с председателя на групата Джон Елкан.

Източници, запознати с въпроса, посочват пред Ройтерс, че внезапното му отстраняване е предизвикано от цели, поставени от Таварес, които са счетени за нереалистични или разрушителни от някои членове на борда.

Таварес изтъква, че основната тревога е била свързана с това "да се защити компанията, така че разликата в гледните точки да не създаде риск от неправилно насочване“ на бизнеса.

„Компания, която има 250 000 служители, приходи от 190 млрд. евро, 15 марки, които се продават по целия свят, не е компания, която може да се управлява с липса на съгласуваност – което веднага оказва влияние върху стратегическото управление“, добавя Таварес.

Запитан дали се чувства ощетен от ситуацията, той отговаря: „Не, в никакъв случай“. Таварес добавя, че би постъпил по същия начин, ако можеше да се върне назад във времето.

Доскоро смятан за един от най-уважаваните ръководители в автомобилната индустрия, подходът на Таварес стана обект на критики, след като спадът в продажбите в Северна Америка накара автомобилния производител през септември да понижи прогнозите си за печалбата за 2024 г.

Дилъри, индустриални експерти и клиенти коментират, че Stellantis е изгубила позиции на пазара както в САЩ, така и в Европа под ръководството на Таварес.

В интервюто - първото след оставката му - Таварес описа настоящия момент на автомобилната индустрия като началото на "дарвинов" период.

"Когато сте изправени пред буря, трябва да управлявате лодката според вълните. Не можете да водите дискусия за това кой е най-добрият начин да се изправите пред тях", изтъква той.

Докато ръководеше Stellantis, Таварес стана известен и с високото си възнаграждение. В началото на годината компанията майка на Peugeot, Fiat, Jeep и Ram разкри, че той е получил 36,5 млн. евро за 2023 г.

Възнаграждението, над 500 пъти по-голямо от това на средностатистическия работник в групата Stellantis и далеч над европейските корпоративни норми, привлече вниманието на профсъюзите и политиците - Франция притежава 6% от компанията чрез държавната Bpifrance, а Италия постоянно притиска групата заради пренебрегването на местните ѝ заводи.

За сравнение, лидерите на General Motors Co. и Ford Motor Co. са заработили, съответно, 29 млн. долара и 21 млн. долара през 2022 г.

След като се присъединява към Peugeot през 2014 г. и спасява марката от ръба на фалита, Таварес ръководи успешното придобиване на Opel/Vauxhall от GM през 2017 г., демонстрирайки, че е възможно да се генерират прилични печалби на масовия пазар. Четири години по-късно Таварес добавя към автобиографията си много по-голямо постижение – успява да слее компанията с Fiat Chrysler, създавайки автомобилен гигант с 14 марки и повече от 6 милиона продадени автомобила годишно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:06 | 14.12.24 г.
fallback
Още от Новини виж още