Европейската комисия (ЕК) не обмисля промяна в политиките на Европа за намаляване на емисиите на въглероден диоксид при автомобилите въпреки настояването на най-голямата политическа група в Европейския съюз (ЕС) за разхлабване на регламента, заяви пред Ройтерс, еврокомисарят по въпросите за климата Вопке Хукстра.
Европейската народна партия (ЕНП) - най-голямата група в Европейския парламент - стартира кампания, която цели да разхлаби правилата за климата, увеличавайки натиска върху Брюксел, който вече беше призован от автомобилните производители и националните правителства да подкрепи буксуващия автомобилен сектор в Европа.
Запитан дали сега ЕК обмисля промяна на правилата за емисиите от автомобилите, Хукстра отговори, че Брюксел запазва политическия си курс.
"Не. Отговорът е не", заяви той пред Ройтерс в кулоарите на индустриално събитие в Брюксел.
Хукстра, подобно на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, е част от политическата група на ЕНП.
Автомобилният сектор в Европа е в разгара на криза с разходите, като много местни играчи вече обявиха планове за мащабно съкращаване на работните места и свиване на производствения капацитет на фона на охладеното търсене на електромобили и засилващата се конкуренция в лицето на китайските марки.
От Брюксел казват, че правилата за климата са необходими за постигане на правнообвързващите цели на Европа за емисиите и те осигуряват предвидима инвестиционна среда за европейските компании.
Основното искане на ЕНП е производителите на автомобили да бъдат облекчени по отношение на ограниченията за емисиите за 2025 г., чиито цели вероятно ще се окажат недостижими за голяма част от индустрията.
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) заяви, че индустрията потенциално е изправена пред глоби в размер на 15 млрд. евро заради евентуално неизпълнение на целите за 2025 г., което според нея би отклонило много пари от бъдещите инвестиции.
По-рано Хукстра омаловажи подобни опасения, отбелязвайки много по-ниските глоби за производителите на автомобили при неспазване на целите за емисии на ЕС за 2020 г. Тогава Volkswagen беше изправен пред глоби от над 100 млн. евро.
ЕНП предлага да се използва средна стойност на емисиите за три години, за да се отчете съответствието на автомобилните производители с ограниченията за въглерода за следващата година - което позволява на компаниите да пропуснат целите за следващата година и да избегнат глоби, ако наваксат изоставането през 2026 и 2027 г.