Китай води преговори с автомобилните производители за удължаване на субсидиите за електрически превозни средства, които трябваше да приключат през 2022 г., като целта е да запази растежа на ключовия пазар, докато икономиката се забавя, съобщава Ройтерс, цитирайки запознати с въпроса източници.
Дискусиите отразяват опасенията около забавянето на втората по големина икономика в света, след като редица големи градове наложиха коронавирусни мерки за ограничаване на новите огнища на заразата. Блокадите свиха значително потреблението и икономическата активност, като същевременно нарушиха глобалните вериги на доставка.
Властите, включително Министерството на информацията и индустриалните технологии (МИИТ), обмислят удължаване на субсидиите за покупка на електромобили през 2023 г., посочват източници, пожелали да запазят анонимност, тъй като информацията все още не е официална.
Програмата за стимулиране покупките на електрически коли в Китай помогна на страната да създаде най-големия пазар за такъв тип превозни средства в света. Откакто бяха обявени субсидиите през 2009 г., около 100 млрд. юана (14,81 млрд. долара) са били предоставени на купувачите, включително на операторите на търговски автопаркове до края на 2021 г., според оценка на Ши Джи, анализатор в China Merchants Bank International.
Условията за удължаване на субсидиите през 2023 г., включително размерна на помощта и кои превозни средства обхващат, все още не са финализирани.
Субсидиите важат за всички електромобили, без значение дали са произведени от местни компании или от международни концерни, като Tesla. Американският електромобилен производител е единствената чуждестранна компания, която притежава изцяло своите местни операции – гигафабриката в Шанхай.
Първоначално беше планирано схемата да приключи в края на 2020 г., но Пекин я удължи с две години, за да стимулира търсенето след пандемията от коронавирус.
Правителството също така намали размера на субсидиите на превозно средство през годините, тъй като търсенето в сегмента нарасна значително, докато производствените разходи спаднаха. Например, субсидията за плъгин хибрид с пробег над 300 километра беше намалена с около 20% до еквивалента на около 1900 долара.
Програмата за субсидиране на покупките на електромобили, които в Китай са част от групата на т.нар. автомобили, използващи нов вид енергия (NEV), подкрепя търсенето на коли с по-дълъг пробег, тъй като през годините Пекин повиши изискванията за превозните средства.
В Китай малките градски електромобили, повечето от които не отговарят на изискванията за субсидиране, съставляват 40% от търсенето на електрически превозни средства в страната, според изчисления на JATO. Цената на тези превозни средства средно е малко под 4000 долара.
Субсидиите вече са насочени към по-големите модели, с пробег от над 300 километра с едно зареждане, където цената им не трябва да надхвърля 300 000 юана (44 459 долара).
През април продажбите на NEV автомобили в Китай нараснаха с 45% на годишна база, според данни на Китайската асоциация на автомобилните производители. Това все пак представлява забавяне в темпа на растеж спрямо предходния месец, когато регистрациите се увеличиха над два пъти на годишна база.
Асоциацията прогнозира производството и търсенето да започне да се ускорява отново през следващите седмици след априлския спад, предизвикан от строгите коронавирусни мерки.
Някои местни власти, включително тези на провинциите Гуандун и Чунцин, също въведоха мерки за стимулиране, за да подпомогнат потребителите, които сменят старите си конвенционални превозни средства за електрически коли през април.
Държавният вестник China Securities Journal съобщи във вторник, че политиците ще въведат субсидии от юни, за да насърчат повече купувачи от селските райони да купуват автомобили, включително NEV, с изплащане до 5000 юана (740 долара) на превозно средство.
Властите в Шанхай също обмислят как може да осигурят положителен тласък на разходите след секването на продажбите на автомобили в търговския и финансов център на Китай през април. Според Шанхайската асоциация за продажби на автомобили, нито една нова кола не е продадена в града по време на строгата блокада през миналия месец.