Opel чества 50-годишнината на най-голямото за времето си самостоятелно дизайнерско студио на Стария континент
През тази година студиото за дизайн на Opel в Рюселсхайм празнува своята 50-годишнина. Дизайнерският център, който е най-голямото за времето си самостоятелно дизайнерско студио на автомобилна компания в Европа, отваря врати през юни 1964 година. Секретното съоръжение е автор на редица уникални коли - от първата разработка Opel Experimental GT, през аеродинамичното чудо Tech1, до показаното през миналата година концептулано купе Monza. И е едно от първите, които поставят началото на корпоративния автомобилен дизайн на континента.
За да отпразнува юбилея, компанията Opel отвори вратите на съоръжението за посетители, като разкри любопитни факти за произведенията и историята на функциониращия и в момента дизайнерски център.
Първообразът на Opel Experimental GT
В началото на 1964 година в Инсбрук се провеждат XI зимни Олимпийски игри, а няколко месеца по-късно олимпийският огън лумва и над Токио, ознаменувайки началото на XVIII летни Олимпийски игри. Повод за празнично събитие има и в Рюселсхайм, където поканените на откриването гости прекрачват за първи път прага на новото дизайнерско студио на Opel в сграда N10.
За много от тях този първи път ще остане и последен, тъй като веднага след празничното откриване на центъра с неговата футуристична архитектура вратите му се затварят плътно за общественото любопитство. От месец юни 1964 година тук започват да се създават и утвърждават формите, цветовете и функциите на бъдещите модели със светкавица на емблемата. „По-лесно е да получите достъп до Форт Нокс, отколкото до N10“, споделя един свидетел на събитията преди пет десетилетия.
Откриването на новата сграда бележи крайъгълен камък в развитието на автомобилната индустрия в Европа, тъй като това е най-голямото за времето си самостоятелно дизайнерско студио на автомобилна компания на Стария континент. До този момент повечето европейски автомобилни производители най-често възлагат разработката на новите си концептуални модели на външни компании, специализирани в тази област. Северна Италия и особено равнината около столицата на Пиемонт Торино по онова време се слави като своеобразната Мека на автомобилния дизайн. Пиетро Фруа, Джузепе „Нучо” Бертоне и Пининфарина са разположили своите каросерийни работилници в областта между Алпите и Апенините и поемат дизайнерската разработка на много от концептуалните студии и серийни модели на европейските автомобилни производители.
Идеята за създаване на собствено дизайнерско студио в Opel води началото си от стъпките, предприети от американската компания-майка GM отвъд океана. В Уорън, близо до седалището на гиганта в Детройт, стилистите на GM Styling работят върху формите на бъдещите автомобили още от края на 50-те години на миналия век. Първият концептуален модел, който привлича вниманието на публиката, е създаден още по-рано – само година след преименуването на създадения още през 1927 година и ръководен от Харли Ърл отдел Art & Colour на GM Styling през 1937 година, компанията демонстрира пред обществеността студията Buick Y-Job – първата концептуална разработка в автомобилната история. По онова време основната цел на дизайнерите е създаването на прототип на бъдещ голям кабриолет на марката Buick, чиито форми да бъдат загатнати в показаната пред широката публика студия.
Сградата на новото дизайнерско студио в Рюселсхайм представлява точно по отношение на формата, разпределението и функционалните характеристики копие на стилистичния център в Уорън, Мичиган. Само размерите й са леко намалени.
Задачите, поставени пред дизайнерите в Рюселсхайм обаче са много повече и по-разнообразни. В центъра се създава не само конкретния стилистичен език на новите модели на марката – целта е творческата енергия и оригиналното мислене на развойните специалисти да бъдат впрегнати в създаването на формите и визията на автомобилите на бъдещето далеч от всекидневната рутина на производството. Дизайнът в новия център не е разглеждан като самоцел, а като стратегическа цел за създаване на основата на бъдещите успехи на продуктите на компанията. И точно в това проличава голямата разлика с традиционния до този момент подход. Докато на други места се разработва просто оформлението на дадена каросерия, в Рюселсхайм специалистите мислят за изграждането на цялостен стилистичен език и за създаването на емоция у потребителите. Разсъждава се върху това какви послания и какъв характер ще очакват те от автомобилите на бъдещето.
Един от отделите в N10 носи названието Advanced Studio – място, в което дизайнерите се занимават не с това, което ще слезе от конвейерите в непосредствено бъдеще, а с изследването и развитието на възможностите за създаване на продукти, които да предизвикат интереса на потребителите години по-късно. Тази стъпка е сериозно предизвикателство. „Защото“, както отбелязва един от дизайнерите, работещи за Opel по онова време - „когато сте само с една стъпка пред масовия вкус, вие се движите на границата на скуката. Ако направите още една смела крачка напред, ще станете недостижими в представите на повечето хора.“ Или още по-директно казано – ако сте дръзнали да се появите с един от модерните таблети в някой от кралските дворове през XIX век, със сигурност сте щели да бъдете арестувани за злоупотреба с черна магия. От друга страна има автомобилни студии, които само няколко години след своето представяне изглеждат обикновени и неспособни да грабнат ничие внимание.
Студията GT2 от 1975 г.
Тази необикновена задача прави дизайнерското студио на Opel уникално за Европа. Центърът бързо се превръща в своеобразна международна школа по автомобилен дизайн, излъчваща магнетично привличане към най-добрите специалисти в тази област. Aнатол Лапен, Eрхард Шнел, Джордж Галиън, Чарлз M. „Чък” Джордан, Херберт Килмер, Крис Бенгъл, Mурат Наср и Хидео Кодама – това е само малка част от списъка на дизайнерите, работили в миналото за Opel, която днес звучи като „Кой кой е?” в тази област. Немалко от тях избират да продължат своето професионално развитие в други автомобилни компании, които години по-късно създават собствени дизайнерски центрове. Корените на много от съвременните значими идеи, форми и стилистични изразни средства в автомобилния дизайн водят своето начало от Рюселсхайм и се простират назад чак до 60-те години на миналия век.
Списъкът на емблематичните образци, създадени в студиото Advanced Design през последните 50 години също е внушителен и неповторим по брой и разнообразие. Концептуалният Opel Experimental GT е първият проект, който младият и изключително амбициозен и вглъбен в работата си екип представя пред широката публика само година след откриването на центъра в Рюселсхайм. Още през 1965 година динамичният спортен модел отбелязва своя дебют под прожекторите на щанда на Opel на автомобилното изложение IAA във Франкфурт.
Tech1 с коефициент на въздушно съпротивление cW 0,235
Скоро след това следва бърза поредица от образци като спортното купе Opel CD с аеродинамично оформена каросерия и мощен V8 през 1969 година, студията GT2 с плъзгащи се врати през 1975 година и чудото на оптимизацията в аеродинамичния тунел Tech1, чийто коефициент на въздушно съпротивление cW 0,235 предизвиква истинска сензация в началото на 80-те години на века.
Opel Monza Concept
Най-новото творение на екипа от дизайнери в отдела Advanced Design на центъра бе представено на миналогодишния автомобилен салон IAA във Франкфурт. Студията
Opel Monza Concept показва стилистични решения и технически концепции, които през следващите няколко години щe бъдат доразвити и ще намерят своето място в различни серийни модели в гамата на марката Opel.
Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg