Германските производители на спортни стоки Adidas и Puma получиха шанса да подновят своето дългогодишното съперничество с днешния финал в Шампионската лига между Байерн Мюнхен и Борусия Дортмунд в Лондон.
Adidas е е дългогодишен доставчик на екипировка на баварците и освен това притежава около 9 на сто от акциите на клуба, а големият местен конкурент си партнира с другия финалист от едва година.
Двете компании са създадени след разрива в отношенията между братята и партньори Адолф (Ади) и Рудолф Даслер през 1948 г. в баварския град Херцогенраух, а двете марки остават сред водещите в бизнеса и до днес, пише в свой анализ Ройтерс.
Adidas и американският ѝ конкурент Nike доминират на футболния пазар, който се оценява на до 4,5 милиарда евро (5,8 млрд. долара), докато Puma от години се опитва да навакса изоставането и се фокусира повече върху модата в спортните облекла.
Освен доставчик на Байерн, на Adidas е и официалната топка на състезанието, както и екипите на съдиите и асистентите на този първи по рода си германо-германски финал.
Според главния изпълнителен директор на Adidas Херберт Хайнер новите реплики на блузките на Байерн се продават добре, както и сувенирната топка "Finale Wembley". "Това е не само възможност за популяризиране на марката в света, но и възможност за търговски успехи“, казва Хайнер пред Ройтерс по време на събитие за промоция на Adidas в Лондон.
Сегашният успех с Борусия на финала на Шампионската лига ще позволи от друга страна на Puma да се покаже пред над 150 млн. зрители в целия свят. „Клубът преизпълни нашите очаквания“, обясни търговският директор на компанията Стефано Кароти, цитиран от Ройтерс. „Представянето, което ще имаме през този уикенд, прави Борусия не само местна инвестиция, а наш глобален партньор“.
Дилърите на марката в Япония, Малайзия и Великобритания вече са подписали договори за купуването на новите екипи на отбора, които ще бъдат пуснати в продажба през юни. Кароти очаква нарасналата популярност на "Борусия" да създаде "халоефект", който да увеличи клиентите.
Успехът на Дортмунд представлява рядък лъч светлина за Puma, която предупреди миналата седмица за спад в продажбите и печалбата. Adidas обаче е на другия полюс и отчете най-големия ръст в брутната си печалба.
Като част от стратегията си за наваксване Puma се оттегли от ръгбито в Европа и се насочи към спонсорски сделки, които генерират по-голяма възвращаемост. Кароти е убеден, че индивидуалните сделки със звезди като Франсеск Фабрегас от Барселона и Радамел Фалкао от Атлетико Мадрид ще помогнат на марката да си спечели повече доверие във футбола.
"В момента футболът генерира над 10% от всичките ни продажби и делът се увеличава", обяснява търговският директор на Puma. Марката отчита годишни постъпления от 3,3 млрд. евро и все още отстъпва сериозно пред Adidas, където продажбите генерират около 14,9 млрд. евро.
"Дългосрочната цел на Puma е да заложи още по-активно на бизнеса в отборните спортове, които генерират милиарди евро. Основният ни фокус ще падне именно върху футбола", допълни Кароти.
Според материали в британските медии наскоро Puma е сключила сделка за над 30 млн. паунда (45,2 млн. долара) за доставка на екипи за Арсенал, който досега се обличаше от Nike. Кароти не пожелава да коментира подробно темата, но лаконично отбелязва: „Очевидно е, че търсим друг водещ отбор, който може да ни представи пред света".