Apple също така се бори с по-широките икономически проблеми във Велик Китай, пазар, който включва Хонконг и Тайван и представлява една пета от общите продажби. През 2018 г. икономическата експанзия на Китай се забави до най-слабите си темпове от почти три десетилетия, тъй като търговската борба с САЩ изостри спада на инвестициите, продажбите на имоти и търговията на дребно.
Тези микро и макроикономически фактори в Китай допринесоха за това, че доставките на iPhone са се понижили с 22% до 11 млн. единици през трите месеца, приключили през декември, показва доклад на Strategy Analytics, компания за пазарни проучвания. Подобни фактори помрачиха перспективите за приходите и на други технологични фирми, включително Samsung Electronics Co., Intel Corp. и Nvidia Corp.
Спадът в Китай хвана Apple неподготвен през ноември и декември, поясни финансовият директор на компанията Лука Местри. Той очаква слабите икономически условия там да продължат да представляват предизвикателства пред компанията.
Местри пояснява, че силният щатски долар повишава цените на iPhone в чужбина, като цената на най-новите телефони е по-скъпа, отколкото в САЩ. Например в Китай юанът е отслабнал с 9% спрямо долара, подкопавайки продажбите.
„Виждаме по-слаби обновления (на телефоните), отколкото в миналото", каза Местри. Той добави, че компанията е намалила цената на iPhone XR в Китай, за да компенсира ефекта от валутните промени.
Apple очаква приходи в диапазона от 55 млрд. долара до 59 млрд. долара за тримесечието до март, под средната консенсусна оценка от 59,98 млрд. долара според анализа на FactSet. Анализаторите очакват през това тримесечие компанията да отчете най-голям срив на броя на продадените iPhone в корпоративната история.
Растежът на бизнес услугите на Apple се забави през този период, което предизвика загриженост от страна на инвеститорите за бизнес, който представлява светъл лъч на фона на слабото търсене на iPhone. Сегментът, който включва продажбите на приложения, абонаменти за стрийминг на музика и застраховки на устройства, увеличава приходите си с 19% до 10,88 млрд. долара, което е забавяне от шест последователни тримесечия с ръст от над 20%.
Местри пояснява, че бизнесът е повлиян от забавянето на продажбите на приложения в Китай, където правителството одобрява нови игри и забавянето на AppleCare, застраховките, които компанията предлага за нови устройства.
И докато компанията увеличава усилията си за ръст на приходите от услуги, тя подчертава предимството на цифровата поверителност на своите продукти пред тези на технологичните конкуренти. Бъгът на FaceTime, който позволява на потребителите да получат достъп до микрофоните на други устройства на Apple обаче, показва, че и Apple е уязвим по отношение на поверителността на личните данни.
Кук и Местри не адресираха бъга по време на разговора си с анализаторите. Apple деактивира функцията Group FaceTime в понеделник и обяви, че очаква да пусне софтуерно решение през тази седмица.
Apple заяви още, че броят на общите активни устройства се е увеличил с 8% през миналата година до 1м4 млрд. броя – забавяне спрямо годишния темп на растеж от над 15% между 2015 г. и 2018 г. Компанията разкри за първи път, че при iPhone генерира 900 млн. от тези активации - увеличение спрямо 75 млн. броя през миналата година.
Местри заяви, още че компанията е напът да постигне целта си от 50 млрд. долара общи приходи от услуги до 2020 г. „Смятаме, че бизнесът ще продължи да расте добре напред", каза той.