Глобалните производители на автомобили намекват, че ще трябва да преоценят британските си инвестиции след стряскащия вот на британците за напускане на Европейския съюз, което повишава възможността за преместване на производствени линии и съкращаване на работни места, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
Като цяло производителите на автомобили изпращат песимистични сигнали след историческия референдум и сигнализират, че ще търсят разговори с официалните власти в Лондон, за да се гарантира, че бизнесът им ще остане конкурентоспособен.
Потенциални данъци и тарифи, валутните колебания и евентуален спад в продажбите са сред най-важните тревоги. Акциите на автомобилните производители се обезцениха в световен мащаб в петък на фона на мащабното разпродаване на книжа.
General Motors Co. подчерта желанието за продължаване на възможността за свободната търговия, докаато Великобритания излиза през следващите години от ЕС, но не прави непосредствен коментар за планове за възвръщане към рентабилността си в Европа през тази година след няколко години на загуби. Френският PSA Peugeot Citroën обмисля дали да не увеличи цените на нови си автомобили, за да компенсира по-слабия британски паунд, или да приеме загубата, за да защити пазарния си дял.
"Това не бе добър ден за Европа, а според мен, със сигурност не е добър и за Великобритания", заяви Дитер Цетче, главен изпълнителен директор на Daimler AG, производител на луксозните автомобили Mercedes-Benz. „Географски страната може да бъде един остров. Политически и икономически – не".
Цетче заяви, че Daimler не очаква незабавно въздействие от референдума, но изказа притеснения за допълнителен смут. „Сега е още по-важно да се уверим, че Европа няма да продължи да се разпада", каза той.
Несигурността заплашва да подкопае крехкото възстановяване на продажбите на автомобили в региона, които са в подем от две години насам. В продължение на години автомобилните производители свиваха разходите си в Европа, затваряха фабрики и прехвърляха производството в страни с ниски работни заплати.
На Великобритания през миналата година се падаха 18,5% от всички европейски регистрации на нови автомобили – данни, които отразяват продажбите. Много производители на автомобили се надяват на европейските потребители, тъй като търсенето в Китай и САЩ се охлажда.
„Приоритет на Ford винаги е била необходимостта от поддържане на стабилна търговска среда, така че да можем да продължим да изграждаме силен и устойчив печеливш бизнес във Великобритания и Европа“, заяви в становище Ford Motor Co.
Ford, който има 14 000 служители във Великобритания, генерира 19% от приходите си в Европа и наскоро излезе на печалба в региона, след като загуби повече от 3 млрд. долара между 2012 и 2014 г.
Базираният в Диърборн, Мичиган, автомобилен производител, вече съкрати работни места на Острова и заяви, че планира да се увери, че ключовите заинтересовани страни във Великобритания, ЕС и другаде „разбират нашите опасения, които отразяват и тези на по-голямата част от Обединеното кралство и европейската автомобилна индустрия".
Докато Ford не направи засега никакви промени в текущите си инвестиционни планове, компанията обеща да „предприеме всички действия, с които е необходимо да се гарантира, че нашият европейски бизнес ще остане конкурентен и ще продължи по пътя към устойчива печалба".
Акциите на Ford се обезцениха с повече от 6,6% в петък, а цената на книжата на General Motors падна с 4,9% до 28,35 долара, поддържайки акциите на най-големия американски автомобилен производител доста под тази на първичното публично предлагане от 2010 г. при 33 долара за акция. Fiat Chrysler Automobiles NV, италианският най-голям производител със значителна експозиция към останалата част от Европа и САЩ, претърпя спад на пазарната капитализация от повече от 12%.
Nissan Motor Co. междувременно открито разкри желанието си Великобритания да остане в ЕС, стигайки дотам, че заяви, че ще заведе правни действия, след като лагерът за напускане на ЕС използва логото на японския автоконцерн в свои рекламни материали.
За Nissan работят 8000 служители в Съндърланд, където японският концерн обеща да стартира ново производство. Японската компания отказа да коментира изхода от вота.
За Volkswagen AG, която също има значителна експозиция към Великобритания, несигурността е особено нежелателна, докато компанията се бори с финансовата криза и накърняването на репутацията вследствие на скандала Дизелгейт.
Германският производител публикувал най-високата си в историята годишна загуба през 2015 г. и задели повече от 18 млрд. долара за уреждане на правни спогодби и други потенциални санкции, произтичащи от използването на софтуер в някои превозни средства с дизелов двигател. Volkswagen в момента е лидер на пазара във Великобритания, където е продал почти 400 000 превозни средства през миналата година.
Печелившите луксозни марки Audi и Porsche представляват една трета от продажбите на компанията във Великобритания. Evercore ISI изчисли, че печалбата преди данъци и обезценки на Volkswagen може да падне със 75 млн. евро за всеки спад с 1% на стойността на лирата.
Volkswagen заяви, че е „твърде рано да се оценят цялостните последици за фирма" по отношение на референдума на Великобритания. „Ние ще работим на местно ниво с британското правителство и автомобилната индустрия, за да се осигури по-добро бъдеще за нашия бизнес", заявиха лаконично от Volkswagen. Великобритания е вторият най-голям пазар на Volkswagen в Европа, където концернът има значително присъствие и с луксозната си марка Bentley.
Evercore ISI заяви в свое изследване от петък, че очаква спад в размер на 8 млрд. евро (8,9 млрд. долара) на глобалните приходи на автомобилните производители и спад от 14,4% в регистрациите на нови автомобили във Великобритания за 2017 г.
Компанията също така прогнозира спад от 4,5% на европейските регистрации за годината, в сравнение с ръст от 3%, ако Великобритания беше останала в ЕС.
Компанията за пазарни анализи IHS Automotive очаква производството на автомобили във Великобритания също да бъде засегнато, забавяйки растежа на по-широкия пазар на нови автомобили.
Главният изпълнителен директор на Aston Martin Анди Палмър вече намекна, че концернът обмисля промяна и напасване на производството. „Тъй като Великобритания вече може да бъде обект на нови търговски бариери, ние също отчитаме необходимостта от допълнителна промяна в производството и ефективността в средносрочен план", казва той.
Акциите на Tata Motors междувременно поевтиняха на фона на опасенията за въздействието на излизането на Великобритания върху продажбите на Jaguar и Land Rover. Великобритания е най-големият единичен пазар за двете луксозни марки на компанията, на които се падат 75% от печалбата преди облагане с данъци за индийския концерн.