IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

В ожесточена битка с посредствеността

Американският стартъп Square развива устойчив бизнес, но иска да създаде истинска пазарна революция. Какви са начините?

17:01 | 31.08.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Съоснователят на Twitter и главен изпълнителен директор на Square - Джак Дорси, Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Съоснователят на Twitter и главен изпълнителен директор на Square - Джак Дорси, Снимка: Ройтерс

Докато Square се подготвя за излизането си на борсата, шефовете на фирмата настояват, че голяма част от публикуваните детайли около IPO-то и потенциалната възможност за поглъщането на Square от по-голяма компания, са неверни. Един от членовете на Управителния съвет на Square дори смята, че информацията за лошото финансово състояние на компанията е измислена и докладвана на медиите от конкурент-недоброжелател. Дорси намира всичко това за скучно, а част от служителите на компанията разкриват, че според тях визията на шефа им не се е променила, въпреки трудностите, пред които се изправя. Според тях обаче Square най-сетне е започнала да се развива отвъд обработката на транзакции.

Главният визионер в компанията в момента е не Джак Дорси, а Гокул Ражарам, 39-годишен продуктов инженер, който държи смартфона в джоба на ризата си и изпитва почти налудничава привързаност към информацията. Ражарам напуска предишното си работно място във Facebook и се присъединява към екипа на Squаre през юли 2013 г. Веднага след като постъпва на работа, той започва да провежда интервюта със служители от всички отдели, за да разбере кои са проблемните сфери, които се нуждаят от специално внимание. Заключението му е лесно предсказуемо: “Вършим добра работа в изграждането на структура от разплащателни услуги за бизнеса, но трябва да сме по-агресивни и да ускорим разработката на продукти, базирани на информацията.” На събрание на ръководството на Square през август същата година, Ражарам подчертава върху какво компанията трябва да се концентрира и от кои проекти да се откаже. Едно от първите взети решения след това събрание е прекратяването на електронния портфейл Wallet.

В известен смисъл компанията поема по нов път, който е различен от този, начертан първоначално от Дорси. Сега Square работи по идеята за колективно взимане на решения. “Не става въпрос за взимането на еднолични решения. Казвал съм многократно, че ако се налага аз да взема някое решение, значи в компанията има организационен проблем,” коментира Дорси.

Много колеги на Ражарам определят подхода му като освобождаващ. Той успява да реорганизира компанията, създавайки малки екипи, които да работят по специфични продукти, имащи потенциала да генерират печалба. Всеки екип получава ясна задача, например да създаде платформа за разписки, която да изглежда добре, след което получава пълната свобода да взима решенията по изпълнението й. Ражарам споделя, че точно тази свобода е убила по естествен път приложението Wallet, тъй като много инженери просто са започнали работа по по-вълнуващи продукти. Като например Order – приложение, което позволява на клиентите на ресторанти да поръчват храната си, преди да са пристигнали в заведението.

С каквото и да се захванат в бъдеще, разработчиците на Square трябва да действат много бързо. Приложенията Reader и Register на компанията вече не са уникални на пазара – големи конкурентни компании като PayPal, NCR и VeriFone вече предлагат еквивалентни продукти за iPad, което заплашва да изяде дела на Square сред търговците, както и целия разплащателен бизнес на компанията. “Плащанията са стока,” казва Брад Смит, главен изпълнителен директор на Intuit, която също е обработвала транзакции, но след като се е убедила, че маржовете са твърде ниски, а конкуренцията твърде голяма, се е отказала от този бизнес. “Square се намира в преходна фаза и добавя компоненти към плана си: Компанията трябва да измисли повече вълнуващи продукти за малкия бизнес, отколкото просто да обработва електронни плащания.”

Преходът обаче трябва да се извърши за ограничен период от време. От десетилетия компаниите за кредитни карти процъфтяват благодарение на високите такси, които начисляват на търговците. “Това е пълен абсурд,” коментира съоснователят на PayPal и инвеститор в Square Макс Левчин. Заради регулациите и новите алтернативи за електронни плащания, като криптовалутата биткойн, много хора от индустрията се съгласяват, че в бъдеще комисионните за транзакции ще намалеят значително. Картовите мрежи, които така и не успяха да осигурят прозрачност за това как работят системите им, са подложени на невероятен натиск от страна на търговци и законодатели, които искат рязко смъкване на таксите. Европейският съюз наскоро предложи план да се замразят комисионните на едва 0.3% от стойността на транзакцията.

Последна актуализация: 05:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още