IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Лидерски компас: В търсене на икигай

Японската философия за живота, наречена икигай, може да се преведе като „причина да живееш“ или „това, за което живееш“

08:15 | 25.11.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Виенски икономически университет
Снимка: Виенски икономически университет

В несигурни и непредсказуеми времена познаването на целта на собствените ни действия може да ни даде сила, фокус и чувство за посока. И това не е вярно само на онтологично ниво; същото важи и за кариерата, самолидерството и управлението на екипи.

Бодо Б. Шлегелмилх, декан на Академията за ръководители на Виенския икономически университет (ВИУ), и програмният мениджър на MBA Клара Палуки, която също е експерт по икигай, анализираха как тази стара японска концепция може да ви помогне да намерите тази цел (а също и професионален успех) и как тя се свързва заедно с други важни лидерски знания.

Съвременният свят на работа, определен от често цитираните условия на BANI (brittle, anxious, non-linear, and incomprehensible), предизвиква мениджърите по начини, които надхвърлят (известната досега) променливост на света на VUCA (volatility, uncertainty, complexity and ambiguity). Бизнес лидерите трябва да намерят начини да се справят с тази крехка, тревожна, нелинейна и неразбираема нова реалност. Но как намирате ориентация и цел сред такива обстоятелства?

Нашият КТНН свят: несигурен и непредвидим

„Животът ни в днешното общество е станал по-бърз и непредвидим. Не само е трудно да се каже какво ще се случи утре; сложността на текущите събития прави практически невъзможно ясното разграничаване на причината и следствието. Събития като пандемията от коронавирус или войната в Украйна отвориха очите ни за факта, че животът никога не е бил по-малко планиран, отколкото е днес“, казва деканът на Академията за ръководители на ВИУ Бодо Б. Шлегелмилх.

Днешният свят не е просто непостоянен: той може внезапно да стане много крехък, с хаотични обстоятелства, които фундаментално разтърсват предишните стабилни системи без предупреждение.

Такава огромна несигурност може да вкамени някои мениджъри, а потокът от информация и дезинформация и непрекъснато нарастващото работно натоварване могат допълнително да влошат ситуацията.

Икигай: Целенасочено действие в бурни времена

За изход можете да се обърнете към японската философия за живота, наречена икигай. „Ики“ означава „живот“, а „кай“ се отнася до цел, ефект, резултат или полза. Взети заедно, „икигай“ може да се преведе като „причина да живееш“ или „това, за което живееш“. Като житейска философия, ориентирана към практиката, това е напомняне да намерите цел в малките неща, действия и моменти и да знаете причината, поради която ставате от леглото всяка сутрин.

Графика: Виенски икономически университет Графика: Виенски икономически университет

Клара Палуки, програмен мениджър на EMBA Управление на здравеопазването на Академията за ръководители на ВИУ, трябва да знае: тя е търсила и е намерила своя икигай. „Учих по-късно в живота си, като получих бакалавърска степен по бизнес и управление на човешките ресурси“, разказва Палуки. Когато последвалото търсене на работа я оставя в безизходица в началото, тя „си спомня тази книга на моята лавица“. Тя има предвид едно от безбройните ръководства, написани за читатели, търсещи икигай. Клара Палуки отговоря успешно на четирите въпроса, които водят до икигай, след което (преди да се присъедини към Академията за ръководители на ВИУ) прекарва няколко години в обучение на жени, сред които много мениджъри, които търсят нова професионална възможност или преминават през някакъв друг процес на промяна.

„Помогнах на жените да разпознаят силните си страни и да разберат по-ясно своите професионални и лични цели. Мнозина бяха разочаровани, защото им липсваше чувство за посока, но с помощта на икигай те се научиха отново да се доверяват на способностите си и да определят визия и цели за своето професионално (и лично) бъдеще.“

Икигай се основава на четири основни въпроса, които са визуализирани в диаграма на Вен:

1. Какво обичаш?

2. В какво си добър?

3. От какво се нуждае светът?

4. За какво може да ви бъде платено?

Там, където се пресичат четирите измерения, ще намерите целта си в живота. И този икигай, посочва Палуки, позволява на мениджърите да разработят целенасочен, устойчив подход към работата си, облагодетелствайки както себе си, така и своите екипи.

Икигай: отговорът на КТНН, който има смисъл

В непредсказуемия свят на КТНН, икигай може да бъде компас за бизнес лидерите. Помага им да се съсредоточат върху това, което наистина има значение, и да вземат решения въз основа на техните ценности.

„В бурни времена е важно да знаете ценностите си и да ги използвате за насоки“, казва Шлегелмилх. „Икигай ни помага да намерим вътрешната си сила, за да запазим курса и в несигурни времена.“

Клара Палуки добавя: „Ако знаете къде искате да отидете, вие вече сте тръгнали по пътя си на самоуправление. Притежаването на този вид яснота е лидерско умение, което има положително въздействие върху целия екип.“

От самоуправление до Икигай на компанията

Мениджърите, които ясно виждат цел в лидерството си, изглеждат по-автентични и вдъхновяват своите екипи също да изберат път, основан на цел. Те създават работна среда, в която индивидуалните силни страни и интереси на техните служители имат значение. Всичко е въпрос на създаване на работа, т.е. активно оформяне на собствената работна среда и задачи.

Палуки обяснява: „Ако не сте доволни от работата си, можете да предприемете малки стъпки, за да разберете в кои задачи сте добри и в кои по-малко. По този начин можете да създадете работна среда, която отговаря по-добре на вашите нужди. Често помага да погледнете по-отблизо къде се е загубило чувството ви за цел. Чрез разместване на задачите в хода на разработването на работа, преразпределянето им или инициирането на нови проекти, можете да преоткриете целта си.“

В идеалния случай мениджърите познават не само своя икигай, но и този на компанията. В края на краищата въпросите, на които са отговорили, за да намерят своя личен икигай, могат да получат отговор и за компанията: компаниите трябва да произвеждат нещо, за което могат да получат заплащане, и в най-добрия случай този продукт е нещо, от което светът се нуждае (измерения три и четири ). Това ще работи само ако служителите на компанията са добри в работата си (измерение две). И като се имат предвид разходите за човешки ресурси, би било много логично служителите да харесват работата си поне достатъчно, за да останат в компанията след пробния месец (първо измерение).

Шлегелмилх: „Ikigai е като книга с рецепти, която ви помага да намерите целта на компанията. В крайна сметка става въпрос за намиране на радост в това, което правите. Мениджърите трябва да се запитат защо правят това, което правят и дали това им дава чувство за постижение.

По-нататъшното образование предлага такава възможност да си припомните целта в кариерата си. Този вид интроспекция не само помага на човека, който търси цел в личната си сфера; също така насърчава способността на мениджърите да ръководят персонала по целенасочен начин и да ги мотивират да правят най-доброто, на което са способни в работата си.

Клара Палуки дори включва въпроса за целта, когато съветва бъдещите студенти по MBA: „При личните консултации разглеждаме вътрешната мотивация на кандидата за продължаване на образованието, особено когато пътят все още не е ясен и избраната програма изглежда не отговаря на желания кариерен път до този момент. След като разберат какво ги мотивира, те са в състояние да вземат много по-съзнателно решение относно програмата.“

Заключение

Днешният свят на КТНН е пълен с предизвикателства за мениджърите, но също така предлага възможности за бизнес лидери, достатъчно смели да изберат нов път. Като инструмент за намиране на цел, икигай може да ни помогне ясно да дефинираме собствените си ценности и цели и да ги съгласуваме с нашите професионални задължения и стил на лидерство. Мениджърите, които знаят какво ги мотивира, вършат по-добра работа, мотивирайки персонала и създавайки работна култура, основана на цел, заедно с техните екипи – което е устойчива инвестиция в успеха на компанията.

Клара Палуки обобщава: „Просто има смисъл да базирате действията си на цел. Все повече и повече хора се стремят да бъдат част от нещо по-голямо и биха предпочели да останат в компания, ако смятат, че работата им служи на (добра) цел.“ В един несигурен и сложен свят разчитането на целенасоченост вече не е просто модерно, но се е превърнало в предпоставка за модерно, устойчиво лидерство.

Последна актуализация: 08:15 | 25.11.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Специални предложения виж още
Финанси виж още