Какви подходи използват компаниите при управлението на ликвидността си? Как контролират събираемостта на вземанията си? Как това се отразява на рентабилността?
Това са само част от въпросите, чиито отговори ще потърсят финансови директори и специалисти по време на Клуб Investor.bg „Финансов мениджмънт“.
В дискусиите активно участие ще вземе Димитър Богомилов, който е главен финансов директор на Софарма Трейдинг АД. Ето какво каза той преди участието си в Клуб Investor.bg на 20 октомври.
- Доколко е важна връзката между главния изпълнителен директор и главния финансов директор?
Във всяка една компания има няколко ключови функции, с които изпълнителният директор трябва задължително да има пряка ежедневна връзка. Обикновено това са производство, в случая със Софарма Трейдинг - дистрибуция и логистика, търговска функция, човешки ресурси и финанси, разбира се.
Ефективното управление на компанията и успешността на един бизнес в много голяма степен зависи от прякото взаимодействие на изпълнителния директор с тези ключови функции, сред които е и финанси. За моя радост това разбиране е валидно за нашата компания.
- Как се осъществява тя в Софарма Трейдинг АД?
Софарма Трейдинг се управлява от неформален мениджмънт борд, чийто член съм и аз. Мениджмънт бордът при нас функционира с ежедневна регулярност и интеракция не само на стратегическо, но и на оперативно ниво. Именно този принцип на управление опосредства и ежедневната интензивна връзка между функцията финанси и изпълнителния директор на компанията.
- Как избирате на кои клиенти да се доверите и на кои – не?
В нашата компания имаме няколко механизма, действащи при избор на клиент. Като основа винаги служи какви отношения в исторически аспект сме имали с конкретния клиент и дали този опит е с положителен знак. Освен собствения опит за клиенти, с които вече сме имали отношения, за тези, с които не сме имали общо партньорство, използваме услугите на кредитни агенции. Понякога, според спецификата на дадения потенциален клиент, възлагаме и на адвокатска кантора набиране на необходимата информация.
- Как се управлява голям дълг, какъвто има Софарма Трейдинг АД?
Изкушавам се да отговаря, че лесно управляваме дълга на нашите клиенти към нас. Основно благодарение на активната, автоматизирана и превантивно действаща кредит контрол политика и разбира се - на нейното стриктно и безкомпромисно прилагане в компанията. При нашия кредитен портфейл обаче неизбежно се стига до случаи на неплащане, в които сме принудени да прибягваме до законодателно заложени мерки.
- Как управлявате ликвидността си чрез вземанията?
Ликвидността на нашата компания е основно свързана с управлението на вземанията от клиенти. Основният инструмент в това отношение е отново нашата активна и превантивна кредит контрол политика. За двата основни пазарни сегмента, в които оперираме – аптечен и болничен пазар, сме разработили и прилагаме изключително строги и стриктно прилагани правила за управление на вземанията. По този начин избягваме стигането до проблемни ситуации със събираемостта.
- Как следите платежоспособността на длъжниците и има ли опити длъжниците да загубят платежоспособност, за да не плащат?
В кредит контрол политиката ни са заложени превантивни механизми, чрез които успешно избягваме тези ситуации. Като цяло в досегашната ни практика сме се сблъсквали със случаи на недобросъвестни опити за избягване на задължения единствено на аптечния пазар. Тези опити бяха свързани с прехвърляне на активи на нови юридически лица, които бяха осуетени именно чрез своевременното известяване, залегнало в кредит контрол политиката ни и с активното съдействие на търговския екип.
Търговците са активна част от политиката ни по управление на вземанията, като част от задълженията им предполагат незабавно уведомяване на финансовия отдел в случаи на промяна в обичайното поведение по отношение на стоковите наличности при клиентите.
На другия ни основен сегмент – болничния пазар, такива случаи са малко вероятни заради преобладаващата държавна и общинска собственост. Като цяло подобни случаи в нашата практика са голямо изключение дори и на аптечния пазар.
- Какви са предимствата на предварителното плащане и използвате ли го?
Всеки бизнес предпочита и се стреми да договаря предварително плащане, защото то дава редица предимства. В нашата дейност ние го прилагаме само при много рискови клиенти. Характерно за нашия бизнес е, че вземанията не могат да се застраховат, което е обичайна практика в други индустрии. Тази особеност произтича отново от спецификите на основните ни пазарни сегменти.
На аптечния пазар маржовете са толкова ниски, че не позволяват покриване и на застрахователна премия. А на болничния пазар политиките на застрахователните дружества изключват застраховане на риск от несъбиране на вземания от дружества с държавна собственост.
Регистрирайте се за събитието тук
Клуб Investor.bg се провежда със съдействието на СИБАНК, ЕЛАНА Фонд Мениджмънт, LLP Dynamics – XAPT, Корадо България и Джулиани ЕООД.
Институционални партньори на клуб Investor.bg са Индустриален холдинг - България, БФБ-София, Bulgaria ON AIR, Дакси и Германо-българска индустриално-търговска камара (ГБИТК).
Свързани компании:
преди 10 години За някои Фармация, за други ФарМафия... отговор Сигнализирай за неуместен коментар