Друг проблем е разминаването в очакванията между собствениците и потенциалните инвеститори, който е особено видим при банките. Финансовите институции през последните години придобиха доста недвижими имоти извън жилищния сегмент заради невъзможност на кредитополучателите да покриват заемите си за бизнеса. Според участниците в дискусията банките се справят добре с управлението на жилищните имоти, но изпитват трудности с реализацията на портфейлите от бизнес имоти.
“В момента има разминаване между цената, която банките предлагат, и това, което инвеститорите търсят. Инвеститорите може би в момента търсят твърде голяма сделка и постигане на ниска цена, докато банките не могат да си позволят такава ниска цена”, посочи Виктор Генев.
Некачественото проектиране и неизпълнението на проектите е другият източник на проблеми и допълнителни разходи, коментира Гален Тодоров от Ахи Кериър Клон България. “Малко са добрите примери, за които може да се каже, че инвеститорът е мислил за експлоатационните разходи и микроклимата в сградите”, допълни той.
Анализ и проектиране – ключови за реализацията на активите
Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че още преди да се започне планиране на инвестиция в бизнес имот, е необходимо да се направят задълбочени анализи за нуждата от този имот, за неговите потенциални ползватели и техните нужди. Едва тогава следва да се пристъпи към проектирането и реализацията на проекта.
Виктор Генев подчерта, че цената на пазарните анализи представлява нищожен дял от разходите по реализацията на проекта, а същевременно те могат да дадат много ценна информация за инвеститорите.
Участниците в дискусията се обединиха около извода, че заради недобре или изобщо ненаправен анализ се реализираха много проекти, които на практика не генерират доход. Пътят пред собствениците им е да направят необходимите допълнителни вложения, така че да ги подобрят, или да променят предназначението им, за да привлекат интерес.
Важно е и екипът, който отговаря за реализацията на проекта, за маркетинга и продажбите, да е проактивен и да търси директен контакт с клиентите, както и да води целенасочена политика за задържане на наемателите, смятат експертите.
Снимки от събитието може да разгледате в галерията