„Не най-силният ще оцелее. Нито пък най-интелигентният. Ще оцелее само най-приспособимият към новите реалности“. С тази леко модифицирана мисъл на Чарлз Дарвин приключи своята презентация Марвин Лиао, „онлайн ветеран” с над 10 години опит в международната интернет компания Yahoo!
В рамките на Клуб Investor.bg Лиао разкри вижданията си за следващата трансформация на интернет бизнеса. По думите му в последните месеци рекламният бранш се характеризира със силната фрагментация на медиите, цитирайки като пример актуална статистика на Gartner, според която 85% от потребителите на компютри или мобилни устройства сърфират, докато гледат телевизия. Това е все по-важен тренд, с който рекламистите трябва да се съобразяват.
Социалният интернет не отшумява, а тепърва набира скорост, заяви Лиао, добавяйки, че самият той би инвестирал в акции на Facebook. Социалната мрежа има „едва“ 900 млн. потребители, на фона на всички ползватели на интернет това е малко. Така например населението на Русия е над 141 млн. души (от които 30 млн. ползват социални мрежи, и то предимно „В контакте“ - бел. ред.), на Индонезия - 237 млн. души, а на Китай – 1,3 млрд. души. И на трите пазара Facebook или не е допуснат, или не е достатъчно познат.
„Нека им дадем още малко време, едва няколко дни са минали от публичното предлагане, и Google не тръгна на борсата добре в началото“, каза още Марвин Лиао.
Същевременно той смята, че времето на сайтовете за групово пазаруване с ваучъри от типа на Groupon e отминало. „Този бизнес модел е ужасен, защото не е никак сигурен. Днес само в Китай има 1000 клонинга на Groupon – затова няма как да са печеливши.“
Лиао очерта три основни етапа в развитието на интернет. Докато в периода 1995-2001 г. основният двигател е бил достъпът, форматът – банери, а целта – осведоменост, между 2001 г. и 2008 г. основните характеристики на глобалната мрежа стават информацията и търсенето, а целта – резултатност. От 2009 г. обаче интернет се намира в нова фаза, в която акцентът е поставен върху социалното, налагат се видеото и приложенията, а фокусът е насочен към емоциите.
Според интернет ветерана голямото предимство на българския онлайн пазар е фактът, че страната разполага с една от най-добрите интернет връзки в Европа. „Имал съм проблем с интернет достъпа в Полша, във Великобритания, но интернетът в България е много качествен“, признава Лиао.
„Ако нямахте добър високоскоростен интернет, нямаше да може да просъществувате, а така имахте възможност да наблюдавате какво се случва на останалите пазари. На много западни пазари инфраструктурата е ужасна, например по отношение на мобилния интернет. Така е и в САЩ, мобилната инфраструктура там е ужасна, а вие сте късметлии“, добави той. И посочи, че Централна и Източна Европа, както и азиатско-тихоокеанският регион са местата, където ще има силен ръст на онлайн сектора.
Марвин Лиао отговори и на въпроси, свързани с развитието на онлайн пазара на Балканите. В Гърция, дори и в сегашната обстановка, този пазар продължава да расте и да заема все по-голям дял на фона на рецесията и спад на целия рекламен пазар, посочи той. «Наистина, ръстът не е от порядъка на 30-40% както преди години, но е факт, че тенденцията се запазва. Не виждам причина да не продължи. А ако това става в Гърция, може да стане и в България”, коментира Лиао.
Лиао изтъкна още, че за успешен бизнес в интернет, компаниите трябва да назначават служители, които да се занимават със социалните насочености. „Когато времената са най-лоши и има криза, онлайн медиите са най-ефективни и продължават да растат, за разлика от останалите медии“, посочи Марвин. „Кризата е отлична възможност за онлайн бранша, не виждам причина той да не продължи да расте“.
И накрая шокира аудиторията с признанието, че е започнал дейността си в Yahoo, където прекара десет и половина години, само защото никоя друга компания не назначавала охотно служители след спукването на dotcom балона. А ако днес би могъл да избира свой работодател за идните десет години, може би би се спрял на Twitter - защото е интересна компания в качеството си на агрегатор на съдържание.
Клуб Investor.bg се осъществи със съдействието на Microsoft България. Вижте презентацията на компанията за бъдещето на мобилния интернет и мобилните приложения
преди 12 години Няма ли кой да махне тази статия. СТОИ вече ДВЕ СЕДМИЦИ. Или този сайт от постоянно опресняване на новини се е превърнал в МЕСЕЧНИК. Вече екипа на ИНВЕСТИТОР започва постепенно да сваля нивото и с такива статии показва ТОТАЛНО ЗАНИЖЕНИЕ. ДА се надяваме поне като напправи месец статията ще се махне и ще потвърди подозренията ни. ЛОШО- много-ЛОШО за екипа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Последните двама не ви знам какви познания имате в областта, но ми се струва че Бай Чепик ви е грабнал с високопарни, високотехнологични приказки, които ви звучат добре но в крайна сметка имат само най-общ и в повечето пъти кух смисъл. Колкото да запълни времето за лекцията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да, доста по-назад, но все още не за изхвърляне.За да създадеш нещо подобно се изисква кураж, вяра и малко лудост, която да не ти помогне да игнорираш страховете, хейтърите и да ти помага да бачкаш като луд.През това време другите нека си лаят отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Срещата беше интересна, а Марвин е истински професионалист. Коментарчетата на първите двама доказват ганьовщината и удовлетворението от това да наплюем някого, пък още по-добре и ако е някой далеч по-успял, че така е най-сладко отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Виждам да пишат едни уплашени хора. Уплашени за утрешния ден, за оцеляването си.Няма нищо лошо с производството само по себе си. Има лошо да е самоцелно, каквото беше 50 год през тоталиратизма, диктувано от съветска политика.Интернет не е панацея. Само той не може да донесе ръст. Може обаче да предложи множество възможности на тези, които искат да ги видят.Успешни Бизнес и икономика се създават със далновидност, кураж и много постоянство. Да и с начален капитал, който за интернет е все по-малко.Със страх и с мислене "ще има ли какво да ям утре" се постига най-много оцеляване.Докато това ни е крайната цел ще останем мрънкащи и неуспешни, фрустрирани и комплексирани.Не става дума за Марвин или който и да било друг равин.Той не може да ти реши проблемите, държавата няма и не иска да ги реши. Ти си отговорът на всичките ти проблеми.Фейсбук набра 100 млрд. долара.Гугъл има пазарна капитализация 200 млрд. долараЯху - 19 млрд. долара... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Омръзна ми от разни крилати фрази и ВЕЛИКИ анализи от разни хора. Не интернета а ПРОИЗВОДСТВОТО ще повиши доходите на населението. Услуги но това си е просто прехвърляне от един джоб в друг, а когато джоба на населението т.е. потребителите е празен и стегнат с цип и стиснат здраво в юмрук нищо няма да стане. цъкането с мишката не е равно на производствена машина. вярно правят се и там пари, НО когато намалеят приходите и възгледите на хората се променят и виждат, че една ел. ДЖАДЖА може и да почака 1-7 месеца или година, защото има по неотложни нужди деца на училище, дрехи и лични нужди така, че интернет производството ще изостане просто тук още не се е наложило и затова ще има малък ръст. Спомнете си от колко години се говори за онлайн правителство и все още НЕРАБОТИ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години къв в е тоя зъбат ***? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години с над 10 години опит в международната интернет компания Yahoo!Това не е ли онази същата компания, дето последните 10 годино, върви все надолу. И която проспа да купи Google, някъде в тия 10 години. А края наистина е весел - образа стоял в Яху, щото другаде не искали да го вземат!?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар