Цените в пътното строителство паднаха наполовина през последните години. Това каза инж. Юлиан Тюфекчиев по време на Клуб Investor.bg.
Имаме случаи на търгове, които по една или друга причина се наложи да бъдат повторно организирани. При тях се оказа, че офертната стойност на изграждането на 75 км. път е равна на тази, която преди беше за 40 км.
Той обаче каза, че все още има редица параметри от процедурата, които трябва да се установят.
Важна е подготовката на проекти от гледна точка на тръжна документация и „безкрайните глупости, които могат да бъдат направени“, коментира той.
„Да сложиш на един път за строителство срок за изпълнение между 4 и 10 месеца, което да бъде критерий за оценка граничи с безобразие“, каза Тюфекчиев.
„Особено, когато този път се възлага за строителство през октомври месец, когато предстои зима. Надявам се, че проекти в такъв вид за в бъдеще няма да има“, добави той.
Той сподели своята гледна точка за критериите при търгове.
„Моят принцип винаги е бил да има ясни технически критерии за допустимост на изпълнител, включитенло финансови, ресурси, мощност, механизация и т. н. Оттам нататък, който прескочи тези критерии и се квалифицира технически, за мен основният друг критерий винаги е бил най-ниската цена“, каза той.
Той коментира, че цените на магистралното строителство у нас са реални, както и че по-високата цена не гарантира непременно качество.
Тюфекчиев даде пример с магистрала „Люлин“, която за 20 км струва 20 млн. евро на км. За сравнение магистралата от кръговото кръстовище на Стара Загора до Нова Загора струва 10 пъти по-малко. Разликата се дължи на това, че втората има един голям мост, докато магистрала „Люлин“ има 20 големи съоръжения, три тунела и минава през планински терен.
Вижте видеото с инж. Юлиан Тюфекчиев
Клуб Investor.bg се осъществява благодарение на:
Emporiki bank Credit Agricole Group, генерален спонсор
С подкрепата на FairPlay Properties REIT
преди 12 години Освен това отчуждаването си е задължение на държавата и трябва да е отделно от строителството. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Няма логика в цената на строителството на магистралата/път да се включват и парите за отчуждаване. Те трябва да са отделно перо. Нарочно всичко е на куп, за да не може да се сравняват цените и да се краде повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не го защитавам, но трябва да се прегледа колко от парите са отишли за обезщетения на собственици. Цената на нива по магистралата е ДО 1000 лева декара. Цената на терен във Варна е ОТ 100 евро на квадрат!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Във Варна пътното строителство струва 7 милиона на километър ЗА ЕДНО ПЛАТНО. Цар Киро гради варна:Близо 3 млн. евро е похарчила община Варна за покриване на разходите по предизборното проектиране и строителство на т.нар. "пробив" на бул. "Левски" в града. Това стана ясно по време на днешното заседание на комисията "Бюджет и финанси" към новосформирания ОбС.По време на заседанието на комисията, общинският съветник от БСП Борислав Гуцанов зададе въпрос защо цената на отсечката е толкова висока. "Да не е тъкан със златна нишка, та 900 м. път да глътне толкова пари?", попита той. По думите му, въпросната отсечка е реализирана през главата на ОбС, тъй като за това не е взето решение.Само за сравнение, цената, която бе постигната за проектиране и строителство но километър от автомагистрала "Тракия" е 1,9 млн. лв. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години за мен основният друг критерий винаги е бил най-ниската ценаА за мен основен критерий е бил винаги - РЕАЛНАТА ЦЕНА! Основно правило "колега" винаги най-ниската и най-високата оферта се игнорират! Аз винаги сам си пресмятам коко би ми струвало лично на мен да построя нещо и после избирам най- близката оферта до моята цена! Най-ниската цена но изчислена от мен самия по ресурси, труд,материали,механизация, когато сам (със моите колеги естествено) съм си проучил доставчици и всичко. Най-ниската цена винаги, ама винаги не води до нищо добро! отговор Сигнализирай за неуместен коментар