- Вие работите в бързоразвиващата се аутсорсинг компания CallPoint New Europe, която планира да увеличи персонала си от 1 000 души в края на 2012 г. до 3-4 хил. души в рамките на следващите 3 до 5 г. Как се управлява такъв растеж от финансова гледна точка?
Най-големите предизвикателства пред една компания са или когато тя е в процес на реструктуриране или в процес на значителен растеж. Вече имам опит и в двете ситуации, трудно ми е да кажа коя от двете генерира по-големи проблеми. Все пак думата „реструктуриране“ носи известна отрицателна конотация и може би по-добре за една компания е да се намира в състояние на бърз растеж. Това обаче не означава, че животът на мениджърите на растящи бизнеси е лесен – даже напротив.
Може би повечето хора си мислят, че оперирането на кол център е проста работа, няма необходимост от големи инвестиции и тъй като този вид бизнес попада в категорията аутсорсинг, двуцифрени и даже трицифрени ръстове на оборотите не са никакъв проблем. Това обаче не е така. Business Process Outsourcing (BPO) индустрията има наложени изключително високи изисквания по отношение на качеството на предлаганите услуги. Не трябва да се забравя, че компаниите, които са наши клиенти ни поверяват един от най-важните аспекти на техния бизнес - интеракцията с техните клиенти.
Това налага търсенето на хора с необходимите езикови, комуникационни и за част от клиентите технически умения, както и постоянното инвестиране в обучението на персонала – Колпойнт предоставя услуги на 28 езика, което го прави уникален в този бранш. Инвестициите в ИКТ (информационни и комуникационни технологии) инфраструктурата, която осигурява предоставянето и управлението на BPO услугите са значителни. Съответно това налага осигуряването на инвестиционни и оперативни финансови ресурси, с които да бъде подсигурен този растеж. Те трябва да бъдат много добре планирани като обем, цена на ресурса и време, за да може приходите от нов бизнес и разходите по осигуряването му да бъдат напаснати.
- С увеличение на основния капитал или с привлечен капитал ще бъде финансирана експанзията?
За наше щастие Колпойнт има достъп до почти неограничено за размерите на местните мащаби финансиране от страна на мажоритарния акционер – ТЕЛЪС Kорп., една от най-големите телекомуникационни компании в Канада и Северна Америка като цяло, както и много добри отношения с местни банки. Засега средствата по инвестиционната програма на компанията се осигуряват от мажоритарния акционер, а оборотните средства от местни банки.
- Основният ви актив са хората, като близо 80% от оперативните разходи са за заплати, до какви предизвикателства води това пред вас?
Да, въпреки огромните инвестиции в технологии, определено основният актив на Колпойнт са и ще си останат хората, които работят за компанията. Ефективното управление и мотивацията на екипа са приоритет за ръководство на компанията. Някои от много важните задачи на финансовия отдел са свързани с осигуряване на средства за навременното плащане на възнагражденията, както и на дефинирането на метрики за измерване на ефективността и приноса на служителите.
- Какви са предизвикателствата пред фирма, оперираща в две държави - България и Румъния?
Основните предизвикателства са по отношение на управлението и координацията на различни подразделения на една фирма. Ако се разработят и приложат стандарти и правила, както и да се дефинират цели и показатели, по които работят и се измерват различните подразделения, нещата стават сравнително прости и управляеми.
Ако трябва да се говори за различни култури, лично аз намирам много малки различия между нашата и румънската. Още повече, че Колпойнт е част от мултинационална компания, която оперира на 4 континента – служителите от различни подразделения комуникират почти ежедневно и работят по общи проекти на компанията.
Клуб Investor.bg се осъществява благодарение на подкрепата на СИБАНК и Би Ти Ес ООД