Инвазията на Русия в Украйна вдигна рязко цените в един сегмент от корабоплаването, след като бързо растящите тарифи за превоз на товари хвърлиха компаниите в надпревара да купуват танкери за гориво, вместо да ги наемат, пише Bloomberg.
Търговските санкции срещу Москва хвърлиха в смут потоците от гориво, като блокираха повече кораби по маршрути на дълги разстояния, докато други превозват руски пратки. Това затегна предлагането на танкери, вдигна разходите за превоз на товари и предизвиква силно търсене на употребявани кораби, като цената на т. нар. "чисти танкери" скочи с цели 60% тази година, сочат данни на VesselsValue.
Стоковите пазари и корабоплаването, което е жизненоважно за транспортирането на суровини и материали по целия свят, бяха връхлетени от най-тежката военна криза в Европа след Втората световна война. Въпреки че цените за превоз на товари наскоро отстъпиха от достигнатите върхове, собствениците на кораби вероятно ще получат добри печалби и през останалата част от годината, смята Ануп Сингх, ръководител на изследванията на пазара на танкери в Braemar ACM Shipbroking.
Тъй като търсенето изпреварва наличността, купувачите са склонни да наддават значително повече, казват корабни брокери пред Bloomberg. Като се има предвид, че поръчването на нов танкер отнема до три години, компаниите, които се надяват да спечелят от сегашния подем, са ограничени предимно до съществуващи кораби, обясняват те.
Общо 184 чисти танкера на стойност 3,79 млрд. долара са продадени през седемте месеца от началото на годината до края на юли по данни на VesselsValue. Това е най-високата стойност и брой трансакции от поне пет години.
Сред последните сделки е такава за 14-годишен построен в Корея танкер от средна категория - той е сменил собственика си за 19,3 млн. долара миналата седмица, твърдят корабни брокери, пожелали анонимност. Това е с около 5 млн. долара повече от цената на подобен кораб, продаден през април.
Шестгодишният танкер Largo Sun пък беше продаден за 35 млн. долара този месец, казва Оливия Уоткинс, главен анализатор на товари във VesselsValue. Тя посочва, че продуктовите танкери са най-търгуваните кораби през юли. Цените на плавателните съдове на тази възраст са се повишили с повече от 20%.
Средната стойност на 15-годишен танкер за дълги разстояния, на каквото възраст често се търгуват корабите втора употреба, се е повишила с близо 60% тази година, докато тази на подобен стар танкер за средни разстояния е нараснала с над 40% по данни на компанията.
Цените на цистерните за гориво скочиха, тъй като западните купувачи търсят алтернативи на руските продукти от по-далечни пазари. Това означава и по-продължителни пътувания, което ограничава наличността на кораби.
"Търсенето може да не се налага да се променя много, за да се поддържат стабилни цени за дълъг период", каза Сингх от Braemar. Печалбите вероятно ще останат големи за повечето корабни компании през това полугодие, прогнозира той.