Собствениците на кораби в Гърция пренасят рекордни количестве петрол към Китай и Индия, преди да влязат в сила санкциите на Запада срещу руския петролен сектор, пише в коментар The Wall Street Journal. Компаниите опитват да превозят колкото е възможно повече от суровината преди декември под заплахата от включването им в черен списък с нарушители.
От 5 декември се забраняват доставките по море на руски петрол в Европейския съюз. (Европейската комисия (ЕК) допусна само две изключения - за България и Хърватия, които в следващите две години ще работят, за да намалят зависимостта си от Русия по отношение на петрола - б.р.). Доставките в трети страни не са забранени, но корабите няма да могат да бъдат застраховани, което прави плаването в международни води незакононно.
В момента никой не се наема да прогнозира какво ще се случи след 5 декември. Собствениците на кораби обаче предполагат, че техните съдове няма да останат закотвени, защото търсенето на петрол в Европа ще се запази и ще пренасят отново суровината, но този път от САЩ или от Близкия изток. "Те ще пътуват на по-дълги разстояния, което означава и повече приходи", коментират от гръцка компания, пожелали анонимност.
Практика при превоза на петрол е и пренатоварване в открити води, когато например няма свободни места по пристанищата. Но при това действие много кораби изключват своите транспондери и местоположението им не може да бъде засечено. Според данни на брокери през последните месеци са били извършени повече от десет такива пренатоварвания край гръцкото пристанище Каламата.
Гърция притежава около 1/3 от флотилията от танкери в световен мащаб и пренася около половината от петрола на Русия през май и юни, сочат данни на корабните брокери. За тези два месеца гръцки кораби са направили 151 курса от руските пристанища в Черно море и Балтийско море спрямо 89 за същия период през миналата година, съобщават от Lloyd`s.
През юни Китай почти удвои покупките на руски петрол със средно 1,13 млн. барела на ден спрямо 670 хил. барела през февруари. Индия също купува по около 1 млн. барела на ден през миналия месец. В първите два месеца на годината страната изобщо няма доставка на петрол от Русия. На тази база за Москва е изпълнимо да намери алтернативни дестинации за своя петрол, пише WSJ.
Преди войната в Украйна Русия продаваше 80% от своя петрол на развитите държави - ЕС, САЩ, Япония и Южна Корея. Но сега доставките на петрол за Западна Европа намаляват с 2/3 до около 400 хил. барела на ден през май.
Според търговци Русия предлага своите петролни сортове с много голяма отстъпка - около 40 долара по-евтино за барел. В момента цената на петрола на световните пазари се върти около нивото от 100 долара за барел. При тази отстъпка рафинериите генерират огромни печалби на фона на високите цени на горивата. Така руският петрол е много атрактивен, особено за китайските рафинерии.
преди 2 години Управниците на ЕС няма ли да отменят това свое глупаво решение - да не купуват руски петрол, което е най-близко за тях ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар