Огромният руски износ на дизел и други горива, на който мнозина в Европа обърнаха гръб, бързо се пренасочва към нова дестинация: Близкия изток.
Потоците към Близкия изток от Русия са се увеличавали през всеки месец от февруари насам, когато войната в Украйна започна. Те са достигнали 155 хил. барела на ден през юни, показват данни на Vortexa, обобщени от Bloomberg. Обратно, вносът на Европа се свива с 30% през периода.
И макар доставките за Близкия изток да не са нещо ново, то потоците показват как войната се отразява на дългоустановените търговски маршрути и създава възможности за търговците. САЩ вече забраниха вноса на руски петролни продукти, като ограничения си самоналожиха и много европейски компании. Европейският съюз и Великобритания ще забранят вноса на транспортиран по море внос от Русия.
„Когато приближим края на годината, потоците може да се увеличат още повече“, коментира Джонатан Лейтч, анализатор на Turner, Mason & Co., имайки предвид дизеловите горива.
По-голямата част от вноса към Близкия изток от Русия е на мазут – остатъчен продукт от процеса по рафиниране, често използван в корабоплаването и др. Той също така включва и бензин, самолетно гориво и дизелови горива, както и други по-малко известни продукти, показват данните на Vortexa.
Вносът на петролни продукти от Русия към Близкия изток продължава да расте. Графика: Bloomberg
Вносът на петролни продукти към Близкия изток от Русия миналия месец е достигнал най-високото си ниво поне от началото на 2016 г. Над една трета от него е бил за центъра за търговия и съхранение във Фуджайра в Обединените арабски емирства (ОАЕ).
Проследяването на руското гориво след доставката във Фуджайра не е лесно, посочва Коен Весълс, старши анализатор на Energy Aspects Ltd. След като бъде прехвърлено в резервоар, може да се смеси с други горива, което прави трудно за проследяване руската част.
Весълс посочва, че руските потоци към Близкия изток се очаква да продължат засега. Но той посочи, че те евентуално ще се забавят заради бъдещи ограничения на доставките, свързани със застраховането на товари, тъй като тогава Русия ще е по-зависима от собствените си кораби за придвижване на доставки.
На този фон вносът за Близкия изток от Русия през юли е напът да задмине юнския рекорд, като пристигащите обеми са над 220 хил. барела на ден за периода 1-11 юли, според данните на Vortexa.
Това обаче остава само частица от общия руски износ на петролни продукти. Те също далеч не са достатъчни, за да компенсират спада при износа за Европа, който е надолу с над половин милион барела на ден между февруари и юни.
Според Лейтч търговията в бъдеще ще става по следния начин – руските доставки ще отиват в Близкия изток за разтоварване, след което друг кораб ще натоварва обратно дизела, произведен в региона, и ще го пренася към Европа.
преди 2 години Само три трола :-( да не са секнали копейките :-( в ИТ фирмите се търсят стажанти - и ние търсим ;-) но с анг. език, не с азиатски ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Пореден лош ден, а? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години А новопоявилата се тpoл копейка Порката е типичния представител на слабоумните копейници. :))) може да е глупав и елементарен, но компенсира с напъни и постоянство :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Нежелани в Европа, руските горива се отправят към Близкия изток - кучето знае, чия сланина е изяло. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Гениален си. Някой до сега да ти го е казвал? Само смени игличката, че плочата прескача. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Много е забавно да се четат слабоумните коментари на таварищ копейниците :)) Липсата на познания и ай кю ги кара да си живеят в собствен измислен свят. И всичко щеше да е идилично, ако не беше завистта към успяващите и породената крайна злоба от този факт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Нежелани в Европа, руските горива се отправят към Близкия изток === Нежелани, щото дядя Сэм забранява, за да може сам да се настани в гейропата. Туй май беше строго по правилата на "свободния пазар" и правилата на Световната търговска организация. Нещо като кеч и свободна борба без правила (разерешени са сите урвенски номера, дори са задължителни). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Е то това е целта. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години "друг кораб ще натоварва обратно дизела и ще го пренася към Европа". -Ето защо ще има смисъл да се отскочи до Лозенград или Одрин. Ще ни съсипят икономиката тези... отговор Сигнализирай за неуместен коментар