Периодът за бизнеса със стомана рядко е бил по-добър. Цените растат в цял свят тази година, подобрявайки рекорд след рекорд. Силното търсене от индустрията подкрепя ралито, а заводите се стремят да повишат предлагането след затихването по време на пандемията, пише Bloomberg.
Освен това двигатели като Китай и Русия опитват да ограничат износа, за да помогнат на други индустрии у дома.
„Ако ме бяхте попитали преди шест месеца коя е най-положителната ми визия за първото полугодие на 2021 г., не мисля, че щях дори да се доближа до реалността“, казва Карло Белтраме, който управлява подразделенията в Румъния и Франция на компанията AFV Beltrame. Тя планира да построи завод за 250 млн. евро в Румъния с капацитет да произвежда около 600 хил. тона на година.
Стомана
Оптимизмът няма нищо общо със ситуацията през последните десет години, когато западни производители затваряха заводи и съкращаваха служители, тъй като заради слабото търсене заводите им оперираха под капацитета си. Само през миналата година 72 доменни пещи спряха работа, сочат данни на UBS Group.
Тази година американският президент Джо Байдън иска да инвестира в инфраструктура, а ЕС – в достигането до нулеви въглеродни емисии. Промишлени компании като Nucor Corp., U.S. Steel Corp. и SSAB AB са сред тези, които се очаква да се превърнат в машини за печалба. ArcelorMittal, която е най-голямата промишлена компания в света извън Китай, ще постигне по-голяма печалба от McDonald’s или PepsiCo, смятат анализатори. Стомана
Малцина обаче очакват добрите времена да се задържат през 2022 г. Keybanc Capital Markets и Bank of America смятат, че поръчките, които стимулират ръста на цените на стоманата в САЩ, ще започнат да намаляват тази година. Но някои анализатори прогнозират, че настоящото рали може да е предвестник на по-добри времена в дългосрочен план с установяване в крайна сметка на цените на по-устойчиви нива отпреди.
„Стоманените индустрии извън Китай може да навлязат в период на ренесанс. Може да станем свидетели на обрат там, защото тези икономики просто се нуждаят от стоманата си“, казва Том Прайс, ръководител на стоковата стратегия в компанията Liberum Capital в Лондон.
Развитията в Китай са от ключово значение, тъй като страната произвежда над половината от стоманата в света, главно със захранвани с въглища доменни пещи. Правителството даде да се разбере, че вече не иска да носи огромното екологично бреме, което произлиза от тях и ще се стреми да ограничи производството чрез мерки като затягане на указанията за прехвърляне на мощности и отмяна на данъчните облекчения за износа.
„Ограниченията почти сигурно ще бъдат въведени. Производителите на стомана в чужбина може да спят малко по-спокойно“, казва Томас Гутиерес, ръководител на отдела за данни на компанията Kallanish Commodities.
Постигането на целта на правителството ще бъде предизвикателство предвид силното производство на Китай в началото на годината, смята Лу Тин, старши анализатор в компанията Shanghai Metals Market. Но други азиатски страни се стремят да запълнят потенциални пропасти в предлагането. Стомана
Друга причина за оптимизъм е възобновеното внимание върху стимулите и инфраструктурата в САЩ и Европа. Байдън е решен да строи нови пътища, жп линии и жилища, които да се превърнат в отличителен знак на мандата му, а ЕС поставя акцент върху чистата енергия в рамките на плана за възстановяване от коронавируса и Зелената сделка.
Това изисква стомана и то в големи количества. Предложеният от Байдън инфраструктурен план ще увеличи годишното търсене с около пет милиона тона за първите пет години, сочат прогнози на базираната в Лондон консултантска компания CRU Group. Ако бъде одобрен, планът предвижда инвестиции на стойност 579 млрд. долара.
Но само 4,6 млн. тона годишен планиран капацитет се очаква да заработи в САЩ до края на 2022 г., отбелязва анализаторът от Bloomberg Intelligence Андрю Косгроув.
Но въпреки ръста на търсенето западните производители не бързат да разширяват мощностите си. Главният изпълнителен директор на U.S. Steel Дейвид Бърит уведоми акционерите през април, че компанията не планира да възобновява работата на две доменни пещи, които затвори миналата година.
Cleveland-Cliffs, вторият по големина производител на стомана в САЩ, планира да спре работата на завода си в Ашленд, щата Кентъки, както и на доменна пещ в Индиана Харбър Уест. Главният изпълнителен директор Лоренцо Говкалвеш заяви през април, че тяхната работа няма да бъде възстановена, тъй като вниманието му се насочва към изплащането на дългове.
Европейските производители са почти също толкова сдържани в инвестирането в нови мощности, след като през последните десет години полагаха болезнени усилия да ги намалят. ArcelorMittal съобщи при представянето на отчета си, че приоритет е възвръщаемостта за акционерите.
Това отчасти се дължи на страхове, че протекционистичните мерки на правителствата, които бяха задействани в подкрепа на изпитващите затруднения стоманени компании, няма да траят вечно.
Но на този фронт няма признаци за промяна дори след резкия ръст на цените. Байдън все още не е отменил митата върху чуждестранната стомана, наложени от предшественика му Доналд Тръмп, а миналия месец ЕС реши да удължи предпазните си мерки за още три години.
И все пак се задава нова подкрепа. ЕС в крайна сметка ще наложи мита върху вносната стомана в рамките на Зелената сделка и те ще се усетят най-тежко от високовъглеродни производители като Русия.
Други страни също може да запълнят създадената празнина от ограничителните мерки на Китай. Индия трябва да повиши капацитета си, като водещият производител JSW Group съобщи, че ще постигне целта си за увеличаване на капацитета над два пъти до 45 млн. тона преди 2030 г. Югоизточна Азия, включително Малайзия и Индонезия, планират да добавят още 60 млн. тона до края на това десетилетие, съобщава консултантската компания Wood Mackenzie.
AFV Beltrame може да започне да строи завода си в Румъния още тази година. Той ще генерира най-ниските въглеродни емисии при производството на стомана в света, съобщи компанията.
„Вярвам, че този супер цикъл ще трае още няколко месеца“, казва Карло Белтраме. „Нуждаем се от тухли, от цимент, от стомана. А ние като предприемачи трябва да поемем предизвикателството да трансформираме тази индустрия“, допълва той.