През последните две години САЩ налагат все повече санкции, затрудняващи държави като Иран или Венецуела да изнасят петрол и така да финансират своята дейност, пише Ройтерс. Но държавите измислят находчиви методи да избегнат тези санкции, което притеснява собствениците на танкери.
Опасенията са, че някоя компания може неволно да допусне трафика на такъв петрол и така да попадне под санкциите на Вашингтон - замразяване на активи или недопускане до пристанища. Затова и индустрията работи усърдно за затягане на правилата и така да бъде избегнат превоза на петрол от държава, която се намира под санкции за износа си на петрол.
Един от най-разпространените методи за това е претоварването на корабите в открито море. Това е нормална операция, когато корабът е прекалено голям, за да влезе в пристанище, или собствениците му искат да избегнат пристанищните такси. Но превозващите петрол използват фалшиви документи за произход на суровината - например от държавата, около чиито брегове се извършва претоварването.
Тракерите показват увеличена активност на претоварванията в открито море през последната година. Това е особено видимо в Карибския басейн и около бреговете на Малайзия.
Затова и големите в индустрията обмислят методи за ограничаване на трафика на петрол. Maersk Tankers, която управлява най-голямата флотилия от танкери в света - общо 220, например е създала собствена система за проследяване на корабите и разследва допълнително всяка подозрителна дейност.
"Корабособствениците се придвижват във все по-сложна среда, част от това се дължи на усъвършенстваните практики за избягване на санкциите", коментира търговският директор на компанията Ева Бригите Бисгард.
Компанията за малко да попадне под ударите на американските санкции през декември 2020 година и януари 2021 година след планирано карго на петрол, който се оказал с ирански произход. Maersk Tankers е отказала прекачването, след като е получила сигнал от американската група "Обединени срещу ядрен Иран" (UANI).
Организацията следи трафика на петрол от Иран чрез кораби и сателити.
Опасенията от санкции кара и друга голяма компания - американския агрогигант Cargill, да бъде особено внимателна. Тя стриктно проверява всеки по веригата на търговията, включително и собствеността на корабите, които използва за пренос на стоките си.
Royal Dutch Shell оперира в над 4000 пристанища и терминали също взима предвид растящите рискове от фалшификация на документацията. От компанията се оплакват, че няма стандарти за това, защото различните пристанища и компании имат различна юрисдикция и различни регулации, което още повече усложнява ситуацията.
Според разпоредбите на корабоплаването при претоварване на кораби операторите са длъжни да уведомят бреговите власти 48 часа преди операцията. Когато корабите се намират в открито море, уведомлението се изпраща в страната, под чийто флаг плават корабите.
Често държавите, в които са регистрирани корабите, са малки и нямат възможност да следят трафика. А корабите са регистрирани в тези юрисдикции обикновено, за да избегнат регулации - екологични или други.
Подобни незаконни претоварвания са и доста рискови от гледна точка на опазването на околната среда. В Ямайка например разчитат на кристално чисти води, за да привлекат туристи. "Замърсяване ще има съществени последици за региона", коментира и Питър Брейди, генерален директор на регулатора, следящ корабоплаването на Ямайка.
преди 3 години Затова е добре - да има и Китай, да има и Русия и други държави с различно виждане за нещата, за да може в крайна сметка да има свободна търговия, а не ограничавана от някого. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ама защо някой ще ти ограничава да изнасяш своя петрол. Ама къв си ти бе, да ми пречиш да си изнасям своя петрол. Това не бива да се допуска от световната общност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар