През октомври 2020 година само три европейски държави бях под блокада заради пандемията от коронавируса. Сега през март по-голямата част от континента е затворена, пише в анализ Ройтерс. На този фон на ОПЕК+ ще му е трудно да пренебрегне ограниченията по време на следващата си среща, насрочена на 1 април.
Растящите цени на петрола в началото на година окуражиха петролния картел, че може да си позволи да увеличи добива. На фона на новата вълна от коронавируса в Европа обаче тези надежди едва ли ще бъдат потвърдени.
Германия, най-големият потребител на петрол в Европа, удължава ограниченията до 18 април, Затягат се мерките за около 1/3 от французите, както и в по-голямата част на Италия, включително в столицата Рим и финансовия център Милано, в Австрия, Швейцария и Норвегия.
Заради новите ограничителни мерки и бавното ваксиниране в Европа под риск е поставено възстановяването на около 1 млн. барела от дневния добив, сочи анализ на Rystad Energy.
Плановете за разпускане на ограниченията през лятото, благодарение на ваксините, може и да се окажат илюзорни.
През есента на 2020 година трафикът в повечето европейски държави се възстанови почти до нормални нива. Но през януари нещата рязко се влошиха и това положение продължава и до днес. Единствено във Великобритания има някакво раздвижване, след като отпаднаха забраните за свободно придвижване в Лондон.
На този фон един от основните играчи в ОПЕК - Саудитска Арабия, още не е решила как да действа по отношение на добивите. Според източници на S&P Platts Риад вероятно ще поиска удължаване на ограниченията за добива до юни. Консултациите в картела ще започнат на 31 март.
Европейските автомобили се движат основно на дизелово гориво, отбелязва още Ройтерс. Доставките на горивото от САЩ през март са напът да достигнат рекордно дъно - през последната седмица те са нулеви, а от началото на месеца са около 38 хил. тона. Това е с 85% под нивата от февруари и с 95% по-малко спрямо март 2020 година. Очакванията са и през април да има сериозен натиск.
Подобна е ситуацията и по отношение на другите горива, но все пак има известна светлина в тунела - на фона на традиционните очаквания за ръст на пътуванията през август.
Много по-добро е положението в САЩ, където кампанията по ваксиниране е много по-активна от Европа и не се предвижда нови ограничения и затягане на мерките. Страната е най-големият потребител на горива в световен мащаб и търсенето се повишава с всяка изминала седмица. Трафикът в метрополиси като Ню Йорк и Сан Франциско вече изглежда много по-нормален спрямо миналата година, посочва още Ройтерс.
Стабилно е търсенето на горива и в Азия, като в региона почти няма пикове на заразяване и съответно - нови ограничителни мерки.