Блокадата на Суецкия канал създаде хаос в международния морски транспорт, увеличавайки цените за превоз и превръщайки обиколния маршрут през Африка в единствена алтернатива за доставките.
Дългият 400 метра кораб Ever Given продължава да е заседнал почти напречно на един от най-важните маршрути за морския трафик в света и няма изгледи ситуацията да се подобри в скоро време. Очаква се работата по преместването на кораба да продължи поне до следващата сряда – значително повече от очакваните първоначално само няколко дни. Според източници пред Bloomberg този период дори може да се окаже дори още по-дълъг.
Ако пък евентуално се наложи блокираният кораб да бъде разтоварван или са необходими ремонтни дейности по самия канал, то периодът „може със сигурност да продължи поне две седмици“, посочва Ранди Гивънс, старши вицепрезидент в Jefferies LLC.
В работата по измъкването, която продължава от вторник насам, участват влекачи и багери – оборудване, което изглежда миниатюрно в сравнение с кораба. Засега обаче усилията са без резултат. В задръстването на Суецкия канал вече има над 300 плавателни съда с товари за милиарди долари. За сравнение, в сряда те бяха само 186, показват данни на Bloomberg. Според изчисления на Refinitiv от вторник насам над 30 петролни танкера чакат от двете страни на канала, за да преминат.
Тапата влоши проблемите за корабната търговия, която имаше затруднения още преди това, създавайки неудобство и забавяне на потребителите по целия свят. Но особено подчертан този ефект е при енергийните суровини. Спирането на трафика през тесния канал, свързващ Европа и Азия, се очаква да се отрази на по-малките танкери с товар като нафта и мазут за износ от Европа към Азия, особено ако блокадата продължи няколко седмици.
„Около 20% от нафтата за Азия се доставя чрез Средиземно и Черно море през Суецкия канал“, посочва пред Ройтерс Шри Паравайкарасу, директор за азиатския петрол в FGE. По думите му алтернативният маршрут през нос Добра надежда може да увеличи пътя на доставките с около две седмици, а изразходваното гориво да набъбне с 800 тона за големите танкери от типа Suezmax.
Горивото е най-големият разход за един кораб, като представлява до около 60% от оперативните разходи.
Най-малко четири танкера от типа Long-Range 2 (LR-2) за пренос на суров петрол, поели към Суец от Атлантическия басейн, по всяка вероятност готвят промяна на маршрута през нос Добра надежда, посочват от компанията за корабен транспорт Braemar ACM. Всеки танкер LR-2 може да превозва около 75 хил. тона петрол.
По-високи цени
Разходите за корабен превоз на т. нар. „чисти“ (еднородни) продукти като бензин и дизел от руското пристанище Туапсе на Черно море до Южна Франция нарастват от 1,49 долара за барел на 22 март до 2,58 долара на 25 март – увеличение от 73%, показват данни на Refinitiv.
Основният индекс за такси за корабен превоз на танкери LR2 от Близкия изток до Япония, известен още като TC1, се е покачил до 137,5 пункта по международна скала в ранните часове на петък. За сравнение, миналата седмица той бе в размер на 100 пункта, посочва Аноп Джайрадж, брокер Fearnleys Singapore.
Подобно, индексът за морски превоз за по-малките танкери от вида Long-Range 1 (LR1) за същия маршрут, известен като TC5, е на ниво от 130 пункта в петък от 125 пункта в края на миналата седмица.
Анализатори обаче успокояват, че ефектът от забавените доставки на енергийния пазар е вероятно да бъде смекчен от слабия сезон за търсене на суров петрол и втечнен природен газ (LNG).
„Сезонният характер на този поток означава, че е малко вероятно да видим натиск върху товарния превоз на LNG на изток, като се предпочитат по-дългите и по-евтини маршрути през нос Добра надежда“, коментират от фирмата за обработка на данни Kpler.
Според данни на корабен брокер от Сингапур вече няколко танкера с втечнен природен газ са сменили маршрута си. По думите му някои купувачи очакват забавяния на доставки на LNG от Катар и обмислят други възможности като покупки от спот пазара.
Ако блокадата на канала продължи две седмици, то доставки на около 1 млн. тона LNG за Европа може да бъдат забавени, посочва в бележка от четвъртък Карлос Торес Диас, ръководител на звеното за петролни и газови пазари на Rystad Energy.
Междувременно пред Ройтерс петролни трейдъри посочват, че засега изчакват с надежда, че приливът, очакван в неделя, ще помогне за преместването на кораба в Суецкия канал.
По материали на Ройтерс и Bloomberg.
преди 3 години Знае се, знае се. Кажи ти в най-смелите си мечти пожелавал ли си си нещо?.. е това са му обещали на лоцмана..Европа има врагове. Врагове, които знаят къде най-много ще я заболи и какво послание ще остави това в главите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Който ще плати и за хаоса от корона вируса... Или никой или всички, въпрос на гледна точка е, но статията не предлага никаква гледва точка, доста безцелна ми се струва дори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Суецкия канал е построен от французите, и след това се експлоатира и управлява от Великобритания и Франция като е много важен за Европа. По късно Египет решава да национализира канала което води до война. От едната страна са Франция, Англия и Израел срещу Египет и СССР. Отначало войната се печели от първите европейците, най вече благодарение на Израел, до като в един момент САЩ започват икономическа война срещу Великобритания, заставайки на страната на Египет и СССР. Това води до край на войната, национализация на канала, и край на Великобритания като империя. Тежък удар срещу Европа като цяло. Според някои анализа тогава Великобритания, предадена от своя съюзник, решава да участва в създаването и укрепването на ЕС. Покрай БРЕКЗИТ, някои европейски лидери напомняха на англичаните тази случка, явно правейки асоциации с БРЕКЗИТ и Суецката криза. Историята със заседналия кораб, е най вече удар срещу Европа. Дали е случайно или не, не се знае. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ако почакаме още 1-2 дена нивото на океана ще се покачи, заради глобалното затопляне и ще рефлоутне кораба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Горкия ***, за какво е статията, то пак заученото да изтърси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Мдааа, що янките искат да сложат ръка не Северният морски път над Сибир.Трябва да има демократичен владетел и да обира парсата.Па и се затопля, ти да видиш! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години по принцип крайните потребители плащат всичко ... така е било , така и ще бъде , и сега така ще стане ... от такъв тип транспортни аварии никой не е застрахован ... че протокът е важен , важен е . про.сто корабният превоз за засегнатите дестинации ще скочи четири пъти и ще увеличи времето за доставка с 8-10 дена . товаренето и разтоварването на такива големи кораби струва по-скъпо ... което ще се отрази незначително в крайните цени на доставяните стоки . но има алтернатива , могат да заобикалят . не е като у нас , Бащицата да е без алтернатива и хидроинженера да е незаобиколим фактор ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар