Ще могат ли големите замърсители да се възползват от финансиране за устойчиво развитие, предлагано от инвестиционните банки? Това е голeмият въпрос в дебатите в Европа, пише Bloomberg.
Под натиска на екологичните организации инвестиционните банкери започват да се отказват от подкрепата на мощности, използващи изкопаеми енергийни източници.
Nordea Bank обаче не е от тях. Институцията не смята да отказва достъп на замърсителите до своите финансови услуги за устойчиво развитие и екология. В банката не мислят, че ще има голям ефект върху околната среда, ако накараш "компания, която е малко зелена, да стане супер зелена".
За Nordea Bank решението ще дойде, когато "замърсителят стане по-малко замърсяващ и дори малко зелен", пише още Bloomberg.
Заемите, свързани с устойчивото развитие - кредити и облигации, отчитат своя пик през 2019 година. Очакванията на агенцията са, че през 2020 година продажбите на различни дългови инструменти, свързани с екология и устойчиво развитие, ще достигнат 732 млрд. долара, или ръст от 29%.
През 2020 година ще има ново повишение - до 900 млрд. долара.
Отпускането на подобни заеми обикновено е свързано с условия, които предвиждат по-ниска цена на капитала, ако целите бъдат изпълнени и поскъпване при разминаване с заложеното. Тези условия обаче често са доста субективни.
Определението на "амбициозни цели", на базата на които да се отпускат заеми за устойчиво развитие, варира много от вида компания - целите пред BMW ще бъдат съвсем различни от тези за Tesla. Но ако се задълбочим в детайлите, нещата могат да бъдат и доста различни, разказват от Nordea Bank.
Например за колите на Tesla се използват кобалт и други суровини, които са трудни за добив и често се транспортират от другия край на света. Така, купувайки си зелен автомобил на Tesla, всъщност се оказва, че купувате продукт, обиколил няколко пъти земното кълбо, за да дойде на пазара.