Скъпо присъствие
Този стремеж на Русия се противопоставя на икономическия застой през последните години на фона на спада на цените на горивата, на които до голяма степен Москва разчита по отношение на приходите от износ. Ситуацията се отрази и на плановете на Русия за Арктика, включително и суперпроектите от програмата за инвестиции и развитие на региона.
През 2017 г. информационна агенция RBC съобщи, че финансирането на програмата е силно намалено. Министерството на икономическото развитие е искало 209 милиарда рубли за новата национална програма за Арктика, но то ще получи само 12 млрд. рубли.
Сега обаче има признаци за възстановяване и се очаква икономиката да нарасне с 1,2% през 2019 г ., 1.6% през 2020 г . и 1,8% през 2021 г., според прогнозите на Световната банка. Това може да доведе до нова промяна.
„Развитието на Арктика наистина е скъпо за Русия, но правителството счита за необходимо и легитимно да реализира „статут на власт“ през тази нова граница, както и да предвиди отрицателното въздействие на изменението на климата за крайбрежните региони в Арктическата зона на Руската федерация“, посочват от Chatham House пред CNBC.
Гражданските инвестиции в региона значително намаляват от 2017 г. насам и засега перспективите да се увеличат са малко. През 2017 г. руските военни разходи паднаха с 20% за първи път от две десетилетия, а данните от 2019 г. показват, че Русия вече не е в топ пет по обем на военните разходи на фона на увеличените харчове в САЩ и Китай.
Мартина Бозаджиева, управляващ директор научни изследвания в консултантската фирма DuckerFrontier, заяви пред CNBC, че разходите за отбрана продължават да намаляват в Русия, като парите се пренасочват към други належащи вътрешни проблеми.
Един от проектите, който съчетава икономическото и символично значение за Русия, е Североизточният проход или Северният морски път (NSR), някога недостъпен корабоплавателен маршрут в руския арктически регион, който Москва вижда като бъдеща корабна супер магистрала за транспортиране на стоки и ресурси между Азия и Европа. Кремъл се надява маршрутът да си съперничи с традиционния морски маршрут Европа-Азия през Суецкия канал, тъй като съкращава продължителността на корабоплаването с около 15 дни.
НАТО, обаче, все повече изразява опасения, че Арктика се превръща във все по-милитаризирано пространство, отваряйки нов, буквално студен, фронт между Русия и Запада. През последните години Русия усъвършенства военните си способности в Арктика, като отново отвори стари военни бази, които бяха изоставени след разпадането на Съветския съюз, и укрепи престижния Северен флот на руския флот, който наблюдава операциите и отбраната в региона. Северният флот и военните учения в Арктика бяха ключова част от масовите годишни военни учения в Русия, наречени Център 2019, и тази година.
Алиансът предупреждава, че заради милитаризацията на Арктика от Русия трябва да увеличи и собственото си присъствие в региона, за да се противопостави на онова, което някои смятат за руска агресия. Мартина Бозаджиева на DuckerFrontier каза пред CNBC, че Арктика е една от областите, в които Русия има предимство предвид географията си.