През последните две години кобалтът се превърна в най-силно търсения метал благодарение на прехода към производство на електрически автомобили.
Кобалтът, който е важен компонент в литиево-йонните батерии, е удвоил цената си. Поради това големите технологични и автомобилни компании не са сигурни дали ще успеят да изпълнят необходимите поръчки в бъдеще, пише Bloomberg.
Силното търсене на кобалта хвърли светлина върху малко известна верига на доставки.
Кобалтът, който се произвежда в мините в ДР Конго, Канада и Мароко стига до технологичната компания Samsung и автомобилния производител Volkswagen като част от завършени литиево-йонни барерии. Във веригата основна роля имат китайски компании.
Голяма част от големите фирми за добив на кобалт като Glencore и Vale SA са добре известни. Популярни са и технологичните и автомобилните компании, които купуват батерии.
Между тях стоят компании, които рафинират метала, за да създадат химикали като кобалтов сулфат, компании, които комбинират тези химикали с други метали като магнезий и никел, за да създадат катодния елемент за литиево-йонните батерии, или компании, които сглобяват катодите с други компоненти и създават батерии.
Добивът на кобалт не е силно развит в Китай, но редица китайски фирми притежават мини в чужбина, предимно в ДР Конго, която е най-големият източник на кобалт в света.
Купувачите са загрижени, че над 50% от кобалта в световен мащаб води началото си от страна, в която никога не е имало мирна смяна на властта по демократичен път. Доклади за експлоатация на детски труд в няколко мини в африканската държава накараха някои от купувачите на батерии да следят внимателно веригата на доставки.
Осем от 14-те най-големи фирми за добив на кобалт в Конго са собственост на китайски компании, като те отговарят за 50% от износа на страната.
Още подобни анализи четете в сайта на Bloomberg TV Bulgaria!