Повишаването на цените на суровия петрол с 50% миналата година беше прието радушно от петролните корпорации, но предизвика безпокойство сред големи компании от други сектори.
Опасенията, че американският президент Доналд Тръмп ще прекрати споразумението за иранската ядрена програма, доведоха до повишаване на цената на суровия петрол над равнището от 70 долара за барел миналата седмица за първи път от края на 2014 г. Wall Street вече предвкусва по-големи печалби за компании като ExxonMobil, Chevron и гиганта в шистовия газ Continental Resources, пише CNNMoney.
Но връщането на по-високите цени на петрола и на цената от 3 долара за галон бензин (3,8 литра) в САЩ ще бъде прието с притеснение не само от американските автомобилисти, но и от ръководителите на големи компании като Hershey и Sherwin-Williams. Същото важи и за някои компании в областта на химическата промишленост, пакетирането на храни, търговията на дребно и транспорта.
Производителите на химикали са особено уязвими, тъй като използват суровия петрол като основна съставка. Най-малко половината от разходите на компании като Polyone, Univar и KMG Chemicals са свързани с петрола и производни продукти, сочат данни на Goldman Sachs.
Eastman Chemical, Huntsman и гигантът в производството на бои Sherwin-Williams също харчат почти толкова за петрол. Разходите за суровини „се насочват в напълно погрешна посока“, казва главният финансов директор на компанията Алън Мистисин.
Петролът е голям разход и за компанията Goodyear Tire & Rubber, както и за компании за автомобилни части като AutoZone, Advance Auto Parts и Adient.
Компаниите за потребителски стоки също наблюдават с притеснение нарастването на цените на суровините, особено на суровия петрол. Goldman Sachs установи, например, че петролът и петролните продукти съставляват най-малко 18% от разходите на Hershey, Estee Lauder, Clorox, Mondelez и Church & Dwight.
Сред другите компании за потребителски стоки, които харчат значителни средства за петрол, са 3M, Haagen-Dazs, General Mills и JM Smucker. Някои от ръководителите на тези компании предупредиха неотдавна, че те вече изпитват затруднения заради по-високите разходи за суровини, особено стомана и алуминий, които станаха по-скъпи след наложените мита от президента Тръмп.
„Цена на петрола от 70 долара просто засилва натиска“, каза неотдавна Марк Битцер, главен изпълнителен директор на Whirlpool. По-високите цени на петрола могат да се окажат двоен проблем за компаниите за потребителски стоки. Техните разходи ще нараснат, а в същото време американците ще имат по-малък разполагаем доход, за да харчат в магазините, тъй като ще бъдат изправени пред по-високи цени на бензина.
Авиокомпаниите също се готвят за по-високи разходи за горива. Главният изпълнителен директор на American Airlines Дъглас Паркър заяви на 26 април, че цените на петрола са се повишили с 60% спрямо миналото лято. „Това е голямо повишение за кратко време“, предупреди той и допълни, че то ще има „материално“ въздействие върху всички авиокомпании.
Добрата новина е, че много големи компании, особено авиокомпаниите, използват стратегии за хеджиране, за да се възползват от цените на енергията, когато те са ниски. Това означава, че болезнените последици от по-високите цени може да не се усетят незабавно.
Другите компании би трябвало да успеят да се справят с по-високите разходи за енергия, най-вече защото американската и световната икономика са стабилни. Безработицата в САЩ намаля под 4% през април за първи път от 2000 г. насам.
Повишаването на цените на петрола е стимулирано от редица фактори, включително силното търсене и намаляването на добива от Русия и страните членки на ОПЕК.
В последно време петролният пазар е стимулиран от геополитически фактори като намаляващия добив във Венецуела и очакванията, че Тръмп ще наложи отново санкции на Иран, които се оправдаха тази седмица.
В дългосрочен план повишаването на цените на петрола може да бъде сдържано от два основни фактора. Първо, петролните трейдъри ще наблюдават внимателно доколко бързо ще реагират компаниите за добив на шистов газ в САЩ на цена на петрола от 70 долара с повишаване на производството. Здравословна доза нов американски добив може да охлади пазара.
И в известен смисъл високите цени вероятно ще се самоизлекуват. Според Тамас Варга, главен анализатор в компанията PVM Oil Associates, срив на търсенето в крайна сметка ще ограничи по-нататъшно увеличаване на цените.