От Standard Oil на Джон Рокфелер през 19 век, през Railroad Commission of Texas през 30-те години до ОПЕК през 60-те, институциите дълго време се опитват да контролират и стабилизират петролния пазар за своя собствена изгода, пише Economist. Рядко петролният пазар се е държал като нормален пазар, т.е. влиял се е повече от търсенето и предлагането, а не от капризите на някой картел. Днес е точно такъв момент, смята Джейсън Бордоф, директор на Центъра за глобална енергийна политика в Колумбийския университет.
Вземете търсенето например. Преди година Саудитска Арабия не позволи на ОПЕК да вдигне цените чрез ограничаване на добива, с надеждата, че ниските цени ще отстранят конкурентите й (основно производителите на шистов петрол в САЩ) от бизнеса и ще запазят пазарния дял на Кралството.
Производителите с по-високи разходи, включително големи публични компании и редица държавни предприятия, също се държат рационално. Макар и с неохота те спряха инвестиции на стойност около 150 милиарда долара тази година, а през 2016 г. също предстоят съкращения. Все пак ще отнеме време, преди това да доведе до по-нисък добив, посочва изданието.
Геополитическите напрежения, които понякога създават стрес на петролните пазари, тази година не оказват особено драматични влияния, отчасти защото ОПЕК се отказа от квотите. Това означава, че споровете в рамките на картела почти не оказват влияние на цените. Вместо това тонът на пазарите се задават от други фактори: стачки в Бразилия, съкращения в бюджета на Ирак, емисия саудитски държавни облигации, които биха позволили на кралството да издържи на ниските цени по-дълго.
Търсенето също изиграва своята роля. Международната асоциация по енергетиката (МАЕ) очаква търсенето тази година да нарасна с 1,9%, което е над средното повишение за изминалото десетилетие от 0,9%.
И все пак има интересни нюанси. Според МАЕ дори в развиващия се свят потреблението на петрол на единица БВП намалява, а в Китай икономиката става все по-ниско енергийно интензивна. Стандартите за енергийна ефективност може и да не са толкова стриктно приложени, но все пак засягат три четвърти от всички автомобили по света.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
преди 8 години точно обратното е САЩ свалиха цената за да фалират Русия и естествено си фалираха шистовият газ което е добре защото е престъпление срещу човечеството - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1566597433618485 Петрола свършва - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1431029987175231Идеята ми е забрана на офшорки и т.н. регулации и данък лукс - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1442612112683685 с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1436573383287558 за да се избегне и глобалното затопляне - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1494171174194445 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Смешници, тези нещастници-шистоваците имат минимална производствена цена, под която дори теоретично не могат да паднат. И тя е далеч над сегашните пазарни нива от 41-50 долара за барел.Мечтатели, целта и на Русия, и на ОПЕК е да ги ликвидират и това ще стане много скоро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Смешници, тези нещастници-шистоваците имат минимална производствена цена, под която дори теоретично не могат да паднат. И тя е далеч над сегашните пазарни нива от 41-50 долара за барел.Мечтатели, целта и на Русия, и на ОПЕК е да ги ликвидират и това ще стане много скоро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години последният абзац не казва нищо и всичко, щото и да четеш и да не четеш резултатът е един- не се знае кой печели битката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар