През последните две години фючърсите върху кафето може и да са изгубили своята популярност, но не очаквайте да платите по-малко за сутрешното си лате. Вместо това спадът се възприема като подарък за продавачите на кафе като Starbucks и Green Mountain, пише CNBC.
След като отбелязаха връх през май 2011 г. фючърсите върху кафето изгубиха повече от две трети от стойността си. Всъщност наскоро фючърсите удариха 4-годишно дъно до 1,15 долара за паунд.
Главният виновник за това е Бразилия. Най-големият производител и износител на кафе в света произведе рекордно количество от суровината през 2012 г. Докато тази година очакванията са, че реколтата ще бъде по-малко, все пак тя ще бъде доста голяма. Прогнозите са през 2014 г. да удари нов рекорд.
Една от компаниите, които извличат ползи от понижаването на цената на кафето, е Green Mountain Coffee. По данни на Feeney разходите на Green Mountain за суровини за септември са се понижили с 11,3% на годишна база. Експертите на Feeney очакват тази цифра да се отрази в увеличение на печалбата на компанията с 2,5%.
Starbucks също извлича ползи от спада в цената на кафето. Финансовият директор Трой Алстед сподели пред CNBC, че и за третото тримесечие ниската цената на суровината продължава да е от полза за печалбата на компанията. Анализаторите очакват тенденцията да се отрази и в печалбите за 2014 г.
Една от причините, поради която падащатата цена на кафето е положително явление е, че компаниите като Starbucks не са склонни да намаляват цените за потребителите, когато поевтиняват суровините за производство и оттам – когато намаляват техните производствени разходи. И докато Starbucks по някакъв начин е успял да намали малко цените на кафето в супермаркетите, то цените в кафенетата на веригата не са се променили изобщо.
Анализаторите считат, че клиентите няма да усетят намаляването на цените на кафето. Обикновеният клиент на Starbucks няма да промени предпочитанията си към продуктите на веригата само за да спести малко пари, т.е. потребителите не са чувствителни към промяната в цената. Ето защо Starbucks прибавя допълнителни приходи, като спестява от разходите за суровината.