Индия обмисля предложение за забрана на продажбата на петролни продукти през нощта в опит да съкрати разходите на страната за внос на горива, е заявил индийският министър на петрола и природния газ Вийрапа Мойли, цитиран от информационната агенция Press Trust of India, съобщи BBC.
“Има различни възможности и идеи, които се лансират“, посочва Мойли пред индийската агенция. „Забраната за продажба на петролни продукти през нощта е една от тях. Но все още не сме решили нищо. Това е само предложение“, уточни той.
Министърът добави, че ръководеното от него ведомство ще представи през септември и нови мерки за опазване на околната среда, за да се опита да свие търсенето на петрол с около 3%. Според Press Trust of India това би осигурило икономии на стойност около 160 млрд. рупии (2,4 млрд. долара) в чужда валута, които биха напуснали страната.
Най-голямата индийска опозиционна партия обаче изрази съмнения за ефективността на спирането на нощните продажби. „Няма ли хората да напълнят резервоарите си на сутринта. Това е странен ход“, каза Шахнаваз Хюсейн, говорител на Бхаратия Джаната.
Вносът на петрол е сред най-важните фактори за увеличаването на дефицита по текущата сметка на Индия, което е сред основните опасения за местните политици, тъй като увеличава напрежението върху резервите в чужда валута. През миналата година дефицитът по текущата сметка достигна 6,7% от брутния вътрешен продукт на страната, а рязкото обезценяване на рупията от началото на годината, поевтиняла с почти 20% спрямо щатския долар, усложнява допълнително ситуацията.
Индия предприе някои мерки, опитвайки се да преодолее проблема. През миналата седмица от централната банка на страната обявиха, че ще продават долари на трите държавни петролни компании, за да се опитат да пресекат спада на обменния курс на рупията. Очаква се тези продажби да задоволят голяма част от нуждите на тези компании от долари, които се оценяват на 300 млн. долара дневно, което ще намали натиска на валутния пазар в страната.
Индия внася около 80% от необходимия ѝ петрол. Правителството обаче субсидира цените на петролните продукти, включително тези на дизела, газа за готвене и керосина, за да подпомогне по-бедните жители на страната и да контролира инфлацията. Това увеличава дефицита, а опасенията са, че удря и по икономическия растеж.
Само за субсидиране на горивата през финансовата година, приключила на 31 март, Индия е използвала 1,6 трлн. рупии. Поради това нарастват призивите за свиване на обема на програмата и понижаване на дефицита.
„Субсидиите за горивата са насочени към сегмент от населението, който не се нуждае от тях“, твърди Нитин Пай, директор на базирания в Бангалор институт Takshashila. „Основната причина да бъдат поддържани е да бъдат предотвратени протести в страната и да се поддържа благосклонността на средната класа. Вместо нещата да се протакат и да се предлагат краткосрочни решения като забрани за нощни продажби, правителството трябва да се захване с проблема и да премахне всички ненужни субсидии“, добави той.