IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо нарушените доставки от Либия доведоха до скок на цената на петрола?

Либийският „сладък“ суров петрол не може лесно да бъде заменен при производството на бензин, дизел или самолетно гориво, коментира New York Times

13:18 | 24.02.11 г. 3
Автор - снимка
Създател
Защо нарушените доставки от Либия доведоха до скок на цената на петрола?

Цената на лекия суров петрол в САЩ достигна 100 долара за барел в сряда – най-високата стойност за последните две години, след като доставките от Близкия изток бяха нарушени за първи път от началото на вълненията в региона, пише New York Times.

Мултинационалните нефтени компании замразяват добива на петрол в Либия, докато протестиращите воюват с наемници и военни части, останали верни на правителството на полковник Муамар Кадафи. Според анализатори доставките на петрол от Либия през последните дни са намалели с 1 млн. барела на ден, като инвеститорите се опасяват, че добивът на петрол може да бъде нарушен допълнително, ако бунтовете се разпространят и в други страни членки на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) в региона, като Алжир.

В по-широк план икономистите се страхуват, че ако цените на петрола останат високи през тази година, те могат да забавят възстановяването на световната икономика. Като правило всяко покачване на цената на петрола с 10 долара за барел за две години понижава растежа на брутния вътрешен продукт (БВП) в САЩ с половин процентен пункт.

Либия задоволява по-малко от 2% от световното потребление на петрол. Високото качество на либийския нефт обаче определя значението на страната на световните пазари.

Либийският „сладък“ суров петрол не може лесно да бъде заменен при производството на бензин, дизел или самолетно гориво, особено в повечето европейски и азиатски рафинерии, които не са оборудвани да преработват „кисел“ суров петрол, който е с по-голямо съдържание на сяра. Саудитска Арабия разполага с резервен капацитет за добив на повече от четири милиона барела на ден и обещава да го използва ако това е необходимо. Този капацитет обаче е главно за добив на „кисел“ петрол.

Според експертите ако размириците в Либия продължат повече от няколко седмици, европейските рафинерии ще бъдат принудени да купуват „сладък“ петрол от Алжир и Нигерия - два от основните доставчици на такъв петрол за САЩ. Това вероятно ще окаже допълнителен натиск на цените на бензина отвъд океана след повишението с 6 цента на галон до 3,19 долара през последната седмица за най-използвания тип бензин.

Увеличение на крайната цена на бензина в САЩ с 1 цент струва на американските потребители 1 млрд. долара на година.

„Това ще принуди всички рафинерии, използващи сладък петрол, да започнат война за спечелване на доставки“, казва Лорънс Дж. Голдстейн, директор на Фондацията за изследване на енергийната политика (EPRF), която е частично финансирана от нефтената индустрия. „Качеството има по-голямо значение от количеството“.

Сладкият петрол е особено подходящ за производството на дизелово гориво, което е доста по-популярно в Европа, отколкото в САЩ. Киселият петрол е по-скъп за рафиниране, но американските рафинерии обикновено могат да го преработват, защото голямо количество от доставките в САЩ идват от Латинска Америка, където по-голямата част от залежите са от кисел петрол.

Последният път, когато имаше недостиг на сладък петрол през 2007 г. и началото на 2008 г., цената на петрола се повиши над 140 долара за барел, въпреки че дефицитът беше причинен преди всичко от повишеното търсене, а не от неочаквани проблеми с доставките.

Според Майкъл Линч, президент на Strategic Energy and Economic Research, сортът Брент скоро ще достигне 120 долара за барел, докато американският лек суров петрол West Texas Intermediate ще достигне 110 долара.

Европа е засегната в най-голяма степен от кризата в Либия. Повече от 85% от либийския износ е предназначен за Европа, като повече от една трета от това количество се доставя в Италия. За САЩ са предназначени едва 5%, а останалото количество се изнася за Азия.

Италианската нефтена компания ENI, испанската Repsol, френската Total, норвежката Statoil и германският енергиен конгломерат BASF са прекратили операциите си в Либия почти изцяло и евакуират персонала си от страната.

Повечето от нефтените находища в Либия са разположени в източната част на страната, където режимът на Кадафи вече няма контрол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:48 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 0 rate down comment 0
pet_er
преди 13 години
Прав си. Ценообразуването на "Лукойл" е извън всякаква пазарна логика. Когато има увеличение на цената на петрола - вдигаме цените, след това има спад на цената на петрола - промяна в цените не. И веднага се обяснява, че те работели със запаси от скъпия петрол. А когато работят със запаси от евтиния петрол?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 0
amanotumnici
преди 13 години
Нашите доставки на суров петрол са изцяло от Русия. Типът на петрола е с високо съдържание на сяра, т.е. ние не внасяме петрол от вида, който имат в Либия. С други думи, случващото се в Либия, спирането на доставките или нещо друго, не би трябвало да влияе върху предлагането и търсенето на горива в случая на България. Но, Лукойл са монополист, вдигат цената с обяснението, че има проблеми в Либия. Крайния ефект е, че руските олигарски прибират парите на хорицата, а държавата си мълчи ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 0
mapto
преди 13 години
За добро или лошо явно това не засяга нашите руски олигарси в Бургас. Те нито имат инфраструктура за внос от глобален пазар, нито са без опит в обработката на нефт с висока киселинност. Като че ли този път България шуро-баджанашкия принцип на съществуване на цялата държава не е проблем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още