Председателят на Европейската комисия Жозе Барозу и еврокомисарят по енергетика Гюнтер Йотингер другата седмица отиват на посещение в Азербайджан и Туркменистан, за да обсъдят хода на реализацията на проекта за газопровода „Набуко“, съобщи РИА Новости, позовавайки се на изказване на Барозу в Брюксел.
По думите на Барозу с Азербайджан и Туркменистан ще бъде обсъдено „придвижването на реализацията на проектите по т.нар. „Южен коридор“. Председателят на ЕК добавя, че „се надява на прогрес при „Набуко“ и вярва в неговия успех“. Южният коридор включва газовите проекти „Набуко“, ТGI (Турция-Гърция-Италия) и ТАР (Трансадриатически газопровод).
В компанията оператор на газопровода Nabucco Gas Pipeline International като акционери с равни дялове влизат немската RWE, австрийската OMV, унгарската MOL, румънската Transgaz, Български енергиен холдинг (БЕХ) и турската Botas.
В края на ноември 2010 г. от ръководството на Nabucco Gas Pipeline заявиха в София, че в момента се водят преговори с Азербайджан за осигуряване на 8-10 млрд. куб. метра газ годишно за проекта. Според предварителните разговори малко повече от това количество може да бъде осигурено от Ирак. Останалото се предвижда да дойде от доставките на Туркменистан, която наскоро е потвърдила интерес за износ на природен газ за Европа. Смята се, че от тези три държави ще бъдат осигурени необходимите 30 млрд. куб. м газ годишно, за да бъде запълнен капацитетът на газопровода.
Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка са заинтересовани да финансират изграждането на „Набуко", чиято обща стойност, по предварителни изчисления, е около 8 млрд. евро.
Самото практическо строителство е предвидено да започне през 2012 г., а газопроводът трябва да влезе в експлоатация през 2015 г.
„Набуко" не е е антируски проект, а европейски, и цели диверсификация на маршрутите и източниците на газ за Европа“, заявиха преди месец от ръководството на компанията.
В края на ноември стана ясно още, че по предварителни изчисления строителството на „Набуко“ ще струва на България около 2,4 млрд. евро.