IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво означава увеличаването на обема на публичните разходи?

Пътят на трупване на бюджетни дефицити отдалечава всяка икономика от просперитета и богатството, пише Ивелина Петрова от ЕКИП

15:39 | 30.05.15 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Какво означава увеличаването на обема на публичните разходи?

През март България пласира три емисии еврооблигации на международните пазари на обща стойност около 3,1 млрд. евро. Емисиите бяха определени като успешни на фона на постигнатата добра доходност в сравнение с емитираните през лятото на 2014 г. 10-годишни еврооблигации за 1,5 млрд. евро. Макар че необходимостта от излизане на страната на международните финансови пазари не бе изненадваща, тя породи силен отзвук на политическата и икономическа сцена, пише в анализ Ивелина Петрова от Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП).

За съжаление на по-задeн план остана същината на проблема – политиката на последните няколко правителства на трупане на разходи, надвишаващи данъчните приходи (т.е. бюджетни дефицити). С успешната емисия през март казусът получи статута на временно разрешен, а вниманието на широката публика се насочи към останалите наболели икономически и социални въпроси.

Тръгването по пътя на трупване на бюджетни дефицити и увеличаване на дълговите нива е резултат на политическо планиране, което обаче се отдалечава от стремежа за превръщането на една страна в просперираща и богата икономика. Цялoто икономическо развитие се дължи на поведението на индивидите, които действат, избират, сътрудничат си, конкурират се и търгуват помежду си. Хората от едно общество усещат икономическия прогрес невинаги, когато нараства стойността на БВП, а тогава, когато бъдат задоволени техните потребности и факторите за производство бъдат използвани по най-ефективния си начин.

Увеличеното публично финансиране на сектори като здравеопазване, образование, социалното и пенсионно осигуряване и други, за каквото често чуваме призиви, не решава фундаменталния проблем. Прехвърлянето на все повече отговорност на държавата позволява на голяма част от гражданите наивно или дори безразлично да приемат негативните последици на държавното управление, използвайки в същото време оправдателната фраза „няма държава в тази страна“. Тук е мястото да отбележим, че не липсата на държавата, а именно държавната намеса е в основата на влошеното състояние и последващите негативни ефекти от функционирането на редица системи.

В този смисъл какво трябва да имаме предвид и разбираме, когато се постави акцента върху нуждата от увеличаване обема на публичните разходи?

За тази цел нека разгледаме какво представляват държавните разходи през погледа на известния представител на Австрийската икономическа школа Мъри Ротбард. Условно можем да ги разделим на две категории – трансфери и разходи „употребяващи ресурси“ (resource-using), класифицирани от Ротбард като двоична (binary) интервенция, за разлика от т. нар. „триъгълна“ интервенция. Resource-using разходите представляват използването на оскъдните ресурси от държавата за предоставянето на стоки и услуги; с други думи, това е опитът ѝ да действа като стопански субект. Трансферите, от друга страна, директно преразпределят покупателна способност от едни индивиди в полза на други.

Между тези две категории на правителствени дейности има голямо сходство. Например и двете представляват преразпределение, защото финансират заплатите на заетите в съответната операция бюрократи. И при двете е налице т.нар. ефект на изтласкването (crowding out) – държавните разходи и инвестиции изместват съществуващите частни. Съществува обаче една основна разлика – при resource-using разходите факторите за производство са използвани за постигането на държавни цели по желание и усмотрение на държавата, докато при трансферите правителството директно субсидира определени индивиди, които сами решават как да използват предоставените им средства, изкривявайки по този начин пазара.

Трансферите или държавните субсидии удължават живота на неефективните фирми за сметка на ефективните, затрудняват пренасочването на оскъдните ресурси към задоволяването на най-належащите човешки потребности. На един свободен пазар ако даден предприемач реализира загуби или не разполага с достатъчно средства, така че да покрие производствените си разходи, неговата алтернатива е да се премести в друг по-печеливш бранш или да предложи такава стока или услуга на пазара, която ще бъде оценена по-високо от потребителите.

Ако обаче правителството го субсидира, той ще продължи да функционира, но ресурсите няма да бъдат използвани по най-ефективния си начин, т.е. ще имаме разхищение на средства и погрешни инвестиции. Когато правителството спасява губещи предприятия с пари на данъкоплатците, то не само възпрепятства производството на по-качествени продукти и услуги, но и лишава работниците от по-високо възнаграждение, по-добри условия на труд и професионално развитие.

Относно втората категория правителствени разходи – т.нар. „инвестиционни разходи“ – Мъри Ротбард прави важното уточнение, че те са разходи за потребление. Правителството не разполага със собствени средства, които може да инвестира и рискува с цел реализирането на печалба. Неспособността му да действа като предприемач се свързва и с невъзможността за осъществяване на икономическото изчисление – фундаментален проблем, подчертан за първи път от друг знаков представител на Австрийската икономическа школа Лудвиг фон Мизес в Еconomic Calculation in the Socialist Commonwealth.

Единственият адекватен метод за икономическо изчисление е този, който се основава на цените, определени от пазара. На регулиран пазар механизмът на свободно договаряне и най-ефективно разпределение на публичните средства не работи, тъй като ценообразуването е или невъзможно, поради централно спуснатите цени, или неефективно, поради изкривяването на механизма.

Връщайки се към ефектите от увеличеното публично финансиране, нека погледнем дела на държавните разходи като процент от БВП на страните членки на ЕС. През последните няколко години състоянието на европейката икономика премина през етапа на раздуване на държавните финанси, трупането на бюджетни дефицити и поддържането на високи дългови нива, докато в един момент това изправи правителствата пред необходимостта от провеждане на мерки за строги икономии и свиване на разходите. Друг е въпросът къде и доколко стана факт т.нар „остеритет“. Общите правителствените разходи като процент от БВП през 2014 г. на страните членки на ЕС достигат 48,1% спрямо предкризисните нива от 46,5% през 2008 г.

Фигура 1: Общи правителствени разходи като процент от БВП за страните членки на ЕС

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 14:54 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 2 rate down comment 2
Godo
преди 9 години
http://chetohche.blog.bg/***/2015/04/26/plosyk-danyk-i-malyk-danyk-malka-dyrjava-malka-dyrjavnost-sl.1356933 http://chetohche.blog.bg/***/2015/04/09/griinspan-razhodite-za-smetka-na-deficita-sa-shema-za-konfis.1352844 http://chetohche.blog.bg/***/2015/03/31/trudyt-na-rabotnicite-e-ograben-ot-rabotodatelite-s-24-milia.1350412 Българската икономика не разчита на вътрешно потребление, а на външно. България през 1980г. има 35% износ като процент от БВП, 1989г. 46%, 1996г. - 59%, сега 70%, като при Костов от 59% стига до 33%. При така икономикаТА има експлоатация на трудът за сметка на повишен износ, и неглижиране на вътрешното потребление и производство за вътрешна консумация - компрадорство. Ако заплатите са високи, износа няма да се скапе разбира се, Австралия има над два пъти по-големи заплати от САЩ - който има 10% износ, а Австралия 15% като процент от БВП.. 3,5 ПЪТИ ПО ГОЛЯМ ИЗНОС ИМА БЪЛГАРИЯ, СПРЯМО АВСТРАЛИЯ, КАТО ПРОЦЕНТ ОТ БВП, А спрямо САЩ ДОРИ ПЕТ ПЪТИ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 1
Godo
преди 9 години
Естония сваля плоският си данък от 23% на 22% през 2007г., и на 21% - 2008г. до сега. Заради което данъчните приходи от средно 16,81% от БВП падат до 14,97% от БВП - през 2008г., разлика 1,84% от БВП. Заради този спад в приходите, Естония увеличава през 2009та до сега - ДДС от 18% става 20%. Приходите от плоският нисък данък през 2008г. са 4,06 милиарда лева, през 2012г. са 3,67 милиарда лева. А през този период БВП е нараснал с 12,7%. През 2005г. Мартин Димитров и Петър Чобанов, казват на правителството да прави такива данъци като сегашните, и обещават заради това растежът да мине 8% годишно. Хайде защо нямаме такъв растеж, а дори е отрицателен? Прословутият ръст през 2007г. се дължи на увеличени заеми от външни банки, 2006г. - 28 милиарда долара дълг, 43,82 милиарда долара - 2007г. 52,63 милиарда през 2008г.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 11 rate down comment 0
redcretin
преди 9 години
Нещата са прости - частника работи, чиновника скатава. Колкото повече парите на първия отиват при втория, толкова по-злаба става икономиката. Администрацията не произвежда, затова трябва да бъде сведена до минимум.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 3
Атанасио
преди 9 години
Ако средно за ЕС разходите са 48% значи и у нас трябва да са толкова тоест да се вдигнат с 10% Но преди това осветляване на икономиката защото сме на първо място в Европа 5 000 000 000 лв. е сенчеста икономика - се ощетява бюджета ГОДИШНО5 000 000 000 лв. са кражби през разходите на бюджета пак ГОДИШНО7 000 000 000 лв. плоският данък ощетява бюджета ГОДИШНО - http://atanasio.blog.bg/drugi/2013/08/02/kak-se-ograbi-bylgariia.1135939 Накрая прогресивното облагане с цел инвестиции в точно определени неща - коментар 1 и 8 тук - http://darikfinance.bg/***/112887?&order=asc#comments Бюдж.излишъци през прозрачни обществени поръчки за точно определени неща за да се избегнат 3 планетарни катастрофи ,и за обществено полезни неща за да се подържа безработица до 2-3% Предложението на ООН за 4 дневна раб.седмица за намаляване на безработицата е за накрая
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 0
ivan.kostov.39
преди 9 години
Увеличаването на публичните финанси означава - ИЗПОМПВАНЕ НА БОГАТСТВО ОТ БЕДНИТЕ КЪМ БОГАТИТЕ ИНДИВИДИ! /въпреки,че изглежда, че всички получават...........
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 2
data
преди 9 години
въпросът има лесен отговор ако преди това се отговори на друг въпрос : Ще продължат ли парите да бъдат "пари" (средство за натрупване на богадство) или ще се превърнат само в средство за размяна ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 9
trendline
преди 9 години
Аз не виждам развитите държави да имат намерения някога да си върнат заемите. Десните политики не водят към по-добър живот за хората. Левите политики също водят да никъде. Цялата философия на капиталистическата форма на управление на икономиката е изчерпана като модел.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 18 rate down comment 1
Vesko94
преди 9 години
Да не се забравя и, че по-големите правителствени разходи след 2008 г., са най-вече резултат от спасяването на финансовата и банковата система. Тези пари не са отишли за развитие. А за справяне с глупостите на самозабравили се банкери, финансисти и какви ли още не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 11
Vesko94
преди 9 години
Че аз не знам богата и развита страна, която да не е такава, без да е правила дефицити. Всъщност, при определени условия именно по-големите публични харчове, са в основата на постигането на висок икономически растеж. Примери много - държавите след ВСВ. Как излизат от разрухата на войната? Пазарът сам ли успява, скъпи поддръжници на Негово Величество?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 7
Атанасио
преди 9 години
''Какво означава увеличаването на обема на публичните разходи? '' - отговора е даден 2012год. от докторантът Томас Херндън получил от свой професор задание да тества емпирично някое известно и сложно изследване. Младият учен решил да повтори изчисленията на харвардските икономисти Кенет Рогоф и Кармен Райнхарт от последния им научен материал и установява грешка за трилиони - http://solidbul.eu/?p=3421Обяснил съм всичко в коментар 2-6 тук - http://***.investor.bg/analizi/85/a/oshtetiava-li-biudjetnite-prihodi-i-uvelichava-li-neravenstvoto-ploskiiat-danyk-195785/#comment-newest
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още