IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Енергиен автогол за България

„Южен поток“ в този му вид противоречи на националните интереси, смята икономистът Валентин Стоянов

16:07 | 06.12.12 г. 8
Енергиен автогол за България


В дългосрочна перспектива след 2030г. е твърде вероятно националната ни газова инфраструктура (отдавна построена и носеща солидни приходи) да „пресъхне“, а „Южен поток“ да заеме нейното място. Освен ако, разбира се, този срок до 2030г. не бъде допълнително съкратен от някое следващо сервилно правителство. Какво ще стане тогава с „Булгартрансгаз“, националният ни газопреносен оператор? Най-вероятно ще стане жертва на подписаните през миналата седмица споразумения.

Каква е историята с прословутата „отстъпка“ в цената на газа от 20%? Първо, реалният ефект за крайните потребители едва ли ще надхвърли 5-7%. И това се признава от официални лица. Скорошното намаление от 11% пък се оказа реално от 0,67%, т.е. парата отново отиде само в свирката. Но ние пак забравяме голямата картина. През последните три години и половина цената на природния газ в България се повиши два пъти.

На този фон 5-7% (които в един момент могат да бъдат стопени от поредното изстрелване на цената на долара) са много слаба утеха за битовите и индустриалните потребители. Впрочем едва ли за същия този период има друга стока или услуга, която да е поскъпнала два пъти. А не забравяйте, че индексирането цената на газа с тази на петролни деривати се запазва. Което означава, че България остава закрепостена към старата формула във времена, когато навлиза индексиране с цените на спотови пазари. Страната ни пак се оказа сред най-слабите ученици.

Отново напомняме че проектът се движи отзад напред. Т.е. първо се заковава (по непрозрачен път) една колосална цена от 3 308,65 млн. евро и някаква норма на възвращаемост. Това обаче става без да е изготвен икономическият модел, включително без да е договорен точен размер на транзитната такса. Освен това не е осигурено финансирането, т.е. не е ясна цената на ресурса, лихвата.

Не е ясно дали ще я има и клаузата „доставяш или плащаш“, която да стабилизира проекта и да направи паричните потоци прогнозируеми, както е при „Северен поток“. Как тогава предварително може да се калкулират крайна цена и норма на възвращаемост? Явно е лесно, когато искаш да „усвоиш“ толкова голяма сума пари.

Затова проектът трябва да бъде върнат към нормалността и изпълнен по правилен начин. Това означава да бъде проведен международен конкурс за избор на изпълнител, а цената да бъде определена на база ценовите оферти на кандидатите. Само така може да се гарантира оптимална цена, а не предварително и непрозрачно залагана. За съжаление, за това е сякаш малко късно, защото всички потенциални изпълнители бяха някак предварително ориентирани за очакванията и желанията на възложителя.

При „Южен поток“ обаче не ставаме свидетели на такава последователност. Явно идеята е да бъдат похарчени едни пари, а основната концепция е българската отсечка от трасето да бъде изплатена от пропуснатите ползи за българската страна. Все пак може би все още има шанс проектът да бъде поставен на едни здрави и нормални основи.

Последна актуализация: 03:41 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 18 rate down comment 1
lubenmark
преди 11 години
Когато един икономист коментира една много голяма тема "Енергия" означава, че най-малкото трябва да знае технически подробности за енергията, била ядрена, атомна, механична, квантова, водна, газова или друга. Такива подробности не се споменават, защото не се знаят. А това е много важно за да оцениш потенциала, който очакваш. Понеже статията засяга глобално само взаимоотношения, то е несериозно само икономист да дава платени съвети и да омаловажава хората от сектора на ядрената, атомната, газовата и водната енергия. И когато икономистът Валентин Стоянов съобрази всичко това, може да прави заключения за интересите на България.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 19 rate down comment 0
biserz
преди 11 години
Интересно дали има връзка между иска на "Атомстрой" за Белене и раздутата цена на проекта "Южен поток"? Така правителството се спасява от иска, пише си актив (-20% на газа) и се прави на ударено за цената на тръбата ...Дали е така - "Атомстрой" и "Газпром" са две различни компании, между които обаче общото е, че защитават националният руски интерес...Ние кога ще си защитим интересите?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 19 rate down comment 0
aldy
преди 11 години
"...Незнам само защо от ЕС така и не реагират по някакъв начин..."И какво? Все да чакаме някой друг да ни оправи. Я за 800, я за 80 дена. Като си нямаме държавници, "като сме европейци, ама не до там", както казва Алеко, "като сме не народ, а ***", както е кзал дядо Славейков, това ще са логичните резултати. Навремето съсякоха Стамболов насред улицата, щото беше настъпал чужди интереси. Днес такава опасност няма, защото е пълно с продажници. Един сал Костов се опъна на американците за 200-та хиляди косовари и му биха дузпата. Други мераклии няма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 18 rate down comment 1
hellwitch
преди 11 години
Съгласен съм с коментара тук. Но не се отчита политическия фактор, а той е много съществен.Все пак да не забравяме, че България 22г. все някак пропуска да свърже газовата си мрежа със съседните страни. Дали това е случайно?В никакъв случай.А петрола който внасяме? Нима с счетоводното вкарване на Нефтохим в загуби не се източва паричен ресурс от България и същевременно се сложиха купища административни пречки пред вноса от други страни.Но проблема е още по дълбок ако се погледне политическата ситуация в БГ. Освен всичко казано 2-те най-големи партии наливат в пари на същия доставчик(Путин) за АЕЦ, който дори няма да се построи.Очевидно става въпрос за икономическа окупация на Русия в БГ, която не е прекратявана от 45г. насам.Незнам само защо от ЕС така и не реагират по някакъв начин .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още