Това е краят на една епоха за собственика на Primark – Associated British Foods (ABF), тъй като дългогодишният главен финансов директор Джон Бейсън се подготвя да се оттегли през април следващата година. Той ще бъде наследен от Еоин Тонг, финансовия директор на Marks & Spencer Group, пише Bloomberg.
Тонг получи по-голяма роля в M&S само преди няколко седмици и беше част от топ мениджърите, натоварени да управляват M&S след напускането на главния изпълнителен директор Стив Роу, което беше също толкова важна новина. След като се оттегли, Бейсън ще бъде председател на нов стратегически консултативен съвет в Primark.
Ходът означава, че Primark продължава да съхранява опита на Бейсън – той е в групата от 23 години и ще бъде старши съветник на бизнеса. Но това ще бъде първият път, в който някой извън кръга на ABF ще има съществено влияние върху търговеца на дребно.
В изявление компанията посочи, че новият съвет няма да има никаква управленска роля, а финансовото и оперативното отчитане ще останат без промяна . Вместо това екипът ще съветва мениджмънта на Primark, воден от главния изпълнителен директор Пол Марчант, за американския пазар, дигиталните проекти и устойчивостта. Този борд вероятно ще се среща три или четири пъти годишно, но ще бъде на разположение между тези събирания, за да предлага подкрепата си.
Промяната е значителна. Докато Primark се разширява в Съединените щати, аргументите за отделянето на Primark от хранителния бизнес на ABF стават все по-силни. ABF трябва да използва тази първа стъпка като трамплин за подобно отделяне на бизнесите.
Primark вече отговаря за близо 50% от приходите на ABF за годината до септември 2022 г. според консенсусната прогноза на анализатори, съставена от Bloomberg. Очаква се търговецът да генерира около 55% от оперативната печалба на ABF. Останалата част са приходите и печалбата от бизнеса на ABF с хранителни стоки, захар, земеделския бизнес и други.
Primark
А Primark продължава да се разширява – в Европа и, още по-важното, в САЩ. Тя планира да увеличи броя на магазините си в Съединените щати от 13 в момента до 60 в рамките на следващите пет години. Американският бизнес може да генерира около 1 млрд. долара приходи от продажби и поне 100 млн. долара печалба до 2026 г. според анализаторите от Barclays.