Италианският магнат Леонардо дел Векио, изградил империята за очила, която се простира от Ray-Ban до някои от най-големите модни брандове, е починал на 87-годишна възраст, съобщи Wall Street Journal.
Гигантът EssilorLuxottica, на който Дел Векио служеше като председател, обяви смъртта му в понеделник, без да разкрива причината. Компанията добави, че бордът на директорите ще се събере, за да определи следващите стъпки.
Дел Векио беше един от последните ветерани в италианската индустрия за очила. Той беше неуморно присъствие в европейските заседателни зали и архитект на сливането за 50 млрд. евро на гиганта за слънчеви очила Luxottica с френския производител на лещи Essilor. Освен това беше изпълнителен председател на комбинираната компания до декември 2020 г., когато предаде ежедневните задачи на главния изпълнителен директор.
Фирмата е най-големият производител на очила в света, с пазарна стойност от около 65 млрд. долара и над 180 хил. служители. Дел Векио беше най-големият индивидуален инвеститор в компанията с дял от над 30%.
Империята на Дел Векио се разви от магазин, който той е създал през 1961 г. в Северна Италия, където е роден и израснал в сиропиталище.
Първоначално неговата компания произвежда очила по договор за по-големи компании. По-късно той лансира свои собствени брандове и след това се впуска в редица големи придобивания и лицензионни сделки през 80-те и 90-те години на миналия век. Дел Велкио купува търговски вериги в Италия и сключва лицензионни договори с някои от най-големите луксозни марки в Европа, включително Giorgio Armani, Chanel и Prada.
Дел Векио също така навлезе дълбоко в САЩ, посягайки към гигантите за продажби на дребно Lenscrafters и Sunglass Hut. Luxottica е листната и на борсата в Ню Йорк през 1990 г., където се търгува под символа LUX.
През 1999 г. Дел Векио придобива собственика на Ray-Ban Bausch & Lomb. По това време американският бранд, който става известен около Одри Хепбърн и Том Круз, започва да губи блясъка си. Luxottica успява да преобърне бизнеса си, подобрявайки качеството на своите рамки и ограничавайки продажбите към по-висок клас търговци на дребно.
През 2007 г. Luxottica прави пореден голям удар, придобивайки Oakley, базиран в Калифорния производител на спортни очила, след ожесточен договорен спор.
В началото на новото хилядолетие Дел Векио направи крачка назад от бизнеса, делегирайки властта на главния изпълнителен директор Андреа Гера. Но Дел Векио се умори да гледа отстрани.
В началото на 2014 г. той се възпротиви на решение на Гера за партньорство с Google по високотехнологичните очила Google Glass. Същата година Гера обяви, че напуска, а Дел Векио се върна към по-активна работа и назначи двама съизпълнителни директори, които да управляват бизнеса.
По същото време изненада всички с коментарите си за Google Glass: „Ще бъдат ОК в дискотеката, но аз вече не ходя на дискотека“. По-късно от компанията казаха, че той се шегува с възрастта си.
Сътресенията в управлението и въпросите за приемствеността следват завръщането на Дел Векио. Отговорът му беше сливането с Essilor през 2018 г.
преди 2 години Велик ... Буквално от ниво -1 е стигнал до последният етаж на небостъргача ... С Essilor ги закопа всички ... Великолепен талант за сделки и нюх ... Да почива в мир ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар