Световният музикален пазар е записал 18,5% ръст за 2021 г., с което отбелязва седмата си поредна година на растеж, сочи годишният доклад на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI). За миналата година приходите на индустрията са достигнали сумата от 25,9 млрд. долара.
Стриймингът продължава да бъде основен двигател на растежа. Той е нараснал с 24,3% до 16,9 млрд. долара през 2021 г., което представлява повишение с 5 процентни пункта спрямо растежа от предходната година (19,1%). Платеният стрийминг остава важен фактор за успеха на музикалния бизнес. Приходите от него са скочили с 21,9% и представляват 47,3% от целия пазар, или 12,3 млрд. долара. Общо стриймингът (платен и такъв, включващ реклами) отговаря за 65 на сто от приходите на световната звукозаписна индустрия. Той е и водещият формат що се отнася до приходите на почти всички пазари.
Графика: IFPI
Свалянията на музика от интернет са единственият канал, който бележи спад за 2021 г. Приходите от тях и други дигитални формати са се понижили с 10,7%, докато траекторията на музикалното потребление продължава да се насочва от притежаването на музика към получаването на достъп до нея. Приходите от перманентни сваляния са спаднали с 15,3% до 839,3 млн. долара и представляват едва 3,2% от световния пазар на музика през 2021 г. Други дигитални формати се радват на 6,8% ръст, но са едва 1,1% от общите приходи на индустрията.
За първи път от 20 години пазарът на музика на физически носители бележи растеж. Приходите от тях са нараснали с 16,1% до 5 млрд. долара. Отчасти това се дължи на възраждането на търговията на дребно с физически ностели, която беше силно засегната от пандемията през 2020 г. Приходите от компактдискове са записали ръст за първи път от началото на хилядолетието. Наблюдава се силна ангажираност към този формат в Азия, допълва докладът на IFPI. Същевременно възходът на плочите продължава за поредна година, с цели 51,3% ръст на приходите за 2021 г. (от 25,9% за 2020 г.)
Графика: IFPI
Приходите от използване на звукозаписи от електронните медии и публичните места са поели в посока възстановяване от пандемичния спад през 2020 г. Те са нараснали с 4% през 2021 г. до 2,4 млрд. долара. Това се равнява на 9,4% от приходите на световната звукозаписна индустрия.
Приходите от синхронизация – ползването на музика в реклами, филми, игри и телевизия – са се увеличили с 22% до 549,1 млн. долара през 2020 г. Отчасти това се дължи на възстановяването след пандемията, особено при форматите, които преминаха през спадове през предходната година. Приходите от синхронизация имат дял от 2,1% от световния пазар.
Най-големият пазар на музика света остава САЩ, следван от Япония и Великобритания. В челната петица са още две европейски страни – Германия и Франция. След тях се нареждат Китай, Южна Корея, Канада, Австралия и Италия.