Цифровизацията не трябва да измества физическите магазини
Търговията на дребно претърпя голяма промяна вследствие на цифровизацията, промяната в потребителското поведение и все по-големия растеж на онлайн търговията, обяви шведската група H&M. Тя направи тази констатация, след като реши да затвори 30 магазина в Испания, което засегна 349 работници.
След обявяването на резултатите за първото тримесечие на 2020 година Inditex затвори 1200 магазина в иберийската страна на фона на първите си загуби от началото на пандемията.
Ситуацията в САЩ обаче дава надежди за по-оптимистичен сценарий. Тази година имаше равнопоставеност между затварянията и отварянията на магазини и през идните години ще бъдат открити повече търговски обекти, отколкото в Европа, казва Луис Лара, преподавател в Училището по моден бизнес ISEM.
Мисията е ясна: онлайн търговията и физическите магазини трябва да продължат да съжителстват. Тези, които не успеят да интегрират двата канала, ще са извън играта, коментира Хорхе Мас. За нищо няма да послужи пълен магазин, но лошо работеща платформа за онлайн търговия, допълва той.
Павия е още по-краен, твърдейки, че органичният трафик на клиенти по улиците ще изчезне или в най-добрия случай драстично ще намалее.
Бъдете бързи, но не бързайте, за да създадете стойностен продукт
Максимата "виж сега и купи" сега се е превърнала в мантра, според Хосе Луис Павия. Тази прибързаност е причината компаниите да се поддават на повика на тенденциите и да прибягват до незабавно производство, което означава, че практически всеки може да предлага мода на добра цена.
Така, според Павия, е налице глобално пренасищане на продуктово предлагане. Клиентът има огромен избор и това води до загуба на стойност. В Amazon например има продукти, за които се плащат единствено транспортните разходи.
"Обетованата земя", която предлага метавселената
Метавселената се превърна в следващата голяма технологична революция, която променя и световната икономика. И текстилната промишленост нито иска, нито може да стои настрана от нея.
Дигиталният консултант за мода и търговия на дребно Коро Салданя определя метавселената като "обетованата земя на модата".
Метавселената е възможност за сектора. Тя предлага паралелна реалност и начини за себеизразяване, които много пъти не можете да разкриете, нито да предадете в реалния си физически живот, твърди тя.
Най-престижните компании се ориентират към тази дигитална реалност и мотивът е оправдан: през 2030 година метавселената ще осигурява 10 процента от продажбите на луксозния сектор, се посочва в доклад на Morgan Stanley.
Balenciaga започна да предлага четири виртуални тоалета в игралната метавселена Fortnite, а Dolce & Gabbana продадоха първата си колекция в незаменим токен (вид криптовалута - бел. ред.). Gucci продаде виртуална чанта двойно по-скъпо, отколкото струва в действителност.
Неотложна промяна в структурния модел на "бързата мода"
Най-големият проблем на модната индустрия днес е, че за да бъде наистина устойчива, трябва да промени търговския си модел, подчертава Хема Хомес, изпълнителен директор на платформата Slow Fashion Next.
Хосе Луис Павия също споделя това мнение: индустрията на "бързата мода" трябва да се преобрази радикално или е обречена да изчезне.
Вече не е достатъчно просто да се ушие дреха от най-добрите материали или да се плати малко повече на работниците, които се трудят по 12 часа дневно за 50 евро на месец, анализира ситуацията Хема Гомес.
Според експертката ключът към успеха е да се намали годишното производство, тъй като от 2000 до 2015 година модният сектор е удвоил продукцията си и се очаква да нарасне с 63% до 2030 година.
/БТА/