IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инфлацията и преосмислянето за статута стимулират пазара на изкуство

Въпреки пандемията 2021 г. беше година на рекорди в аукционните зали, а най-важното е, че базата на купувачите е решително подмладена

18:58 | 03.01.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Simon Dawson/Bloomberg</em></p>

Снимка: Simon Dawson/Bloomberg


Криптоизкуство

Дигиталният пазар, подхранван от фиксацията върху криптовалутите и базираните на блокчейн цифрови произведения на изкуството, Non fungible tokens (NFT), доведе до фундаментално пренастройване на тръжната стратегия и наддаването.

Ръководителят на Christie's Гийом Черути подчертава в сезонния си преглед, че разчита на този пазар. Защото той дава възможност на галерията „да се ангажира интензивно с нова аудитория и нови художници, ново поколение колекционери, по-широки и всеобхватни пазари". 

Изложба на NTF творби в Лондон

В годишния си преглед Sotheby's обявява „стремителния възход на NFT-а", като съобщава, че 78% от съответните участници в търга са били нови клиенти, повечето от които на възраст под 40 години. Sotheby's е навлязла най-далеч на пазара на криптоизкуствотп със своя онлайн пазар Metaverse.

В годишния си доклад тя обявява „100 милиона NFT продажби“, като 78% от тях са на нови участници в търга. Сред тях е Джъстин Сун, основателят на платформата за криптовалути Tron, който купи бронзовата скулптура на Алберто Джакомети Le nez за 78,4 млн. щатски долара на търг на живо през ноември.

Предстои да разберем дали това е изолиран случай или къщите ще спечелят нови клиенти. Във всеки случай това е ярък пример за съчетаване на традиционния физически пазар на изкуството с паралелен цифров пазар. Скептиците смятат, че успехите на NFT са балон. Но според специализирания Hiscox Report продажбите в този сектор вече са нараснали до 3,5 млрд. долара до октомври 2021 г. и този бум няма край.

Миналата седмица предимно млади посетители се наредиха на опашка пред берлинската König Galerie, за да видят впечатляващата изложба на турския NFT артист Рефик Анадол. Sotheby's в Хонконг успя да продаде на търг негова творба за равностойността на около 2,4 милиона долара.

Лукс, още повече лукс

Това е още една определяща тенденция: луксозният сегмент отбеляза изключителен ръст през втората година на коронавируса. От Sotheby's съобщават, че за първи път е достигната мечтаната граница от 1 милиард долара: с бижута, ръчни часовници, чанти, вино, спиртни напитки и облекло.

Чанта на Hermes

Джош Пулан, ръководител на глобалния отдел за луксозни стоки на Sotheby's, заявява: „На пазара се появява ново поколение колекционери на луксозни стоки с напълно ново отношение. Тяхната концепция за лукса надхвърля традиционните категории и навлиза в оживения свят на уличното облекло (Streetwear) - мода, маратонки, скейтбордове - където художници и дизайнери превръщат дрехите в изкуство“.

Christie's успя да продаде на търг чанта Hermès от бяла крокодилска кожа със закопчалка с диаманти за над половин милион долара. И прибра 90 млн. швейцарски франка само на търговете за луксозни стоки в Женева, където имаше рекордни наддавания за вина от Бордо. 40% от активните купувачи на вино са от Азия и западното крайбрежие на САЩ. Това мотивира Christie's да създаде център за търгове на вина в Лос Анджелис.


Купувачи в Азия

Търговете на изкуството на трите големи аукционни къщи се възползват от апетита на азиатските колекционери, които все по-често купуват западно изкуство на търг. Интересът варира от Ботичели, чийто портрет, продаден на търг за 92 млн. долара в Sotheby’s, бе спечелен от азиатски кандидат, до Клод Моне и Герхард Рихтер. Делът на продажбите на аукционите в Хонконг все още е висок, а пазарът на галериите в Китай не показва признаци на умора.

Phillips се фокусира върху разширяването на дейността си в Азия и ще се премести в нова сграда, проектирана от архитектурното студио Herzog & de Meuron в културния квартал на Хонконг. През октомври 14 международни галерии, сред които Esther Schipper от Берлин, Lisson от Лондон и Lehmann Maupin от Ню Йорк, отвориха за три месеца поп-ъп пространства в нов арт център в Пекин.

В същото време обаче двата есенни панаира в Шанхай бяха помрачени от внезапното затваряне на два музея. Това се случи без коментар от властите и се тълкува като знак за политическа цензура.

Независимо от тази случка творбите на младите художници бяха особено търсени от колекционери под 40 години на двата панаира в Шанхай. Имидж, който се различава от този на Art Basel, където на дневен ред бяха продажбите в ценовия диапазон от 1,2 до 6,5 милиона долара - за картина на Филип Густон в Hauser & Wirth.

Така нареченият Mid Year Review 2021, иницииран от Art Basel и UBS, обявява забележително 42-процентно увеличение на колекционерите на изкуство с висока стойност, свръхбогатите хора по света, които обхващат основно поколението на „милениълите": Хора, родени между 1981 и 1996 г. Според оценките на Global Wealth Report световното богатство ще нарасне с 39% до 583 трлн. долара през следващите пет години.

Това ново богатство захранва и бизнеса с изкуство. Защото не само галопиращата инфлация, която в САЩ вече е 7 %, но и липсата на възможности за инвестиции и не на последно място все по-силно изразеният манталитет за статуса ще стимулират допълнително пазара на изкуство. Само евентуални войни или срив на китайската икономика могат да сложат край на растежа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:01 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още