IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инфлацията и преосмислянето за статута стимулират пазара на изкуство

Въпреки пандемията 2021 г. беше година на рекорди в аукционните зали, а най-важното е, че базата на купувачите е решително подмладена

18:58 | 03.01.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Simon Dawson/Bloomberg</em></p>

Снимка: Simon Dawson/Bloomberg

Изпращаме 2021 година - още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2021".

Беше предвидимо. Когато картината на Амоако Боафо „Ръцете нагоре" от 2018 г. с жълт фон беше продадена на азиатски купувач за 3,4 милиона щатски долара на търг на Christie's в Хонконг на 1 декември, надцаквайки оферти от Ню Йорк и Лондон, това бе наистина пресметнат триумф.

37-годишният художник от Гана се превръща в световножелана пазарна икона едва през 2020 г., когато цените на творбите му нарастват десетократно за кратко време. Сега те вече са сто пъти по-високи от тези, които калифорнийската галерия Roberts, в която той редовно излага, искаше през 2019 г. за поразителните изображения на чернокожи хора на Боафо.

Шумотевицата около Боафо е характерна за тенденцията, която оформи пазарната 2021 г.: силните позиции на т.нар. нововъзникващи художници от поколението до 40 години, чиито творби увеличиха многократно цените си на търговете в Лондон, Ню Йорк и Хонконг.

Подмладяване - възраст под 40 години

Освен Боафо, наред с други, се открояваше и американката Ейвъри Сингър. Компютърно генерираните картини на Сингър досега са донесли 4,5 млн. долара. За сънародничката ѝ Шара Хюз, която рисува в ярки цветове, Phillips успя да събере 1,5 млн. долара.

Картината на Амоако Боафо „Ръцете нагоре"

Шумотевица имаше и около канадеца Матю Уон, който почина през 2019 г. на 35-годишна възраст. Още през декември 2020 г. цените на някои негови рисунки скочиха от 80 хил. долара до 4,9 млн. долара. Тези стойности, не на последно място, са резултат от вълната от спекулации, която в момента обхваща редица обещаващи творци, особено чернокожи. За аукционните къщи те са дар, от който „ще се хранят“ още дълго време.

Възстановяване

Като цяло има много поводи за празнуване. Възстановяването на пазарите на произведенията на изкуството във време на епидемия продължава и изглежда, че по-специално фазата на коронавируса увеличи продажбите и цените. Едно нещо беше ясно още през есента на 2020 г.: пандемията насърчи стратегическото преосмисляне. Всички къщи трябва да се адаптират към по-младото поколение купувачи.

Една четвърт от участниците в търговете са на възраст под 40 години, а в Хонконг те са дори 30 процента. Една трета от всички лотове, и то не само за луксозни стоки, са прехвърлени на онлайн търгове. Дори онлайн наддавания за милиони вече не са рядкост при търговете на живо.

Но доминиращите на пазара области за колекциониране отпразнуваха грандиозно представяне тази година. Според изследователския институт ArtTactic пазарът на стари майстори, импресионисти, модерно и съвременно изкуство е надминал дори пиковата 2018 г., като през 2021 г. ще достигне рекордната стойност от 6,6 млрд. долара.

Не е изключено и завръщане към борсите

Годишният оборот на Sotheby's също потвърждава тази тенденция. Аукционната къща реализира приходи от 5,9 млрд. долара от търгове и 1,3 млрд. долара от частни продажби - рекорд в историята на аукционния гигант. Само колекцията Macklowe от следвоенно изкуство, чиято втора част ще бъде продадена на търг през май, генерира най-високите приходи от търгове за годината - 676 милиона долара. На фона на тези успехи вече се носят слухове за завръщането на Sotheby's на фондовата борса.

Christie's оценява общите си приходи за 2021 г. на 7,1 милиарда долара. 1,7 млрд. долара от тях ще дойдат от частни продажби - рекорд. На върха на скалата на печалбите е луксозният сегмент с продажби за 980 милиона долара.

Но и други представители на пазара отбелязват значителни печалби. Третата по големина аукционна къща Phillips обяви максимални приходи от 1,2 млрд. долара. Годишните приходи от продажбите само на ръчни часовници нарастват до 209,3 млн. долара, пише германският Handelsblatt.

"Млад мъж, който държи медальон" на Ботичели.  Продадена за 92,2 милиона долара. Собственикът, нюйоркският магнат в областта на недвижимите имоти Шелдън Солоу, е очаквал 80 млн. долара за картината, която е продадена на търг в Лондон през 1982 г. за 810 хил. паунда.

Базираната в Берн къща Kornfeld постигна най-добрия резултат в историята си през 2021 г. - 75 милиона швейцарски франка, и то само на пет търга. В Koller за цялата година отчитат приходи от 80 млн. швейцарски франка.

Ketterer Kunst, с рекордни постъпления от 88 млн. евро и 15 продажби за над 1 млн. евро, отново успява да заеме водещото място сред германските къщи. Grisebach в Берлин постигна най-добрия общ резултат в 35-годишната си история с 55,3 млн. евро. Lempertz заявява продажби за 51 млн. евро, а Van Ham успява да генерира 40,1 млн. евро.

Гаранции и онлайн търгове

Съществуват тенденции, които са характерни за цялата пазарна година и които доминират на търговете. Трябва да се спомене и силата на гаранцията. По данни на ArtTactic на есенните търгове на импресионистично, модерно и съвременно изкуство в Ню Йорк, организирани от Sotheby's, Christie's и Phillips, 83% от продажбите са били осигурени от гарантирани лотове - още един нов рекорд. По този начин разпадането на прозрачността на пазара, което се насърчава и от изоставянето на каталозите като справочници и трайни пазарни документи, продължава с все по-бързи темпове.

Пазарът е ясно разделен на органично развиващ се и цифрово трансформиран сектор. Това разделяне започна през втората половина на 2020 г. в сянката на кризата с коронавируса, когато аукционните къщи, панаирите за изкуства и галериите трябваше да разширят онлайн присъствието си - присъствие, което до 2021 г. се превърна в нещо повече от заместител - а именно в истински незаменима алтернатива. При Phillips цифровата ангажираност вече достига 25%, а онлайн търговете са нараснали с 417% от 2019 г. насам.

Последна актуализация: 20:01 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още