IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Световните аукционни къщи изпращат рекордна година

Christie’s е с продажби за 7,1 млрд. долара - най-високите от пет години, а Phillips е постигнала рекорд за компанията с продажби за 1,2 млрд. долара

14:50 | 21.12.21 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Аукционната къща Christie’s International обяви в началото на седмицата, че е продала предмети на изкуството за 7,1 млрд. долара тази година. Това е най-високата обща сума за последните пет години на фона на завръщането на индустрията, която отчита скок на цените както за дългогодишни фаворити като Пабло Пикасо, така и за творци на незаменими токени (NFT) като Beeple, съобщава Wall Street Journal.

По-малката къща Phillips също заяви, че е постигнала рекорд за компанията с продажби за 1,2 млрд. долара, воден от трескаво наддаване за нови съвременни звезди като Шара Хюз и Ева Юшкевич.

Аукционните къщи представиха данните си дни, след като Sotheby’s вече обяви, че е осъществила продажби за 7,3 млрд. долара за годината – също собствен рекорд.

Предвид силните продажби на водещите аукционни къщи колекционерите сигнализират, че се чувстват ентусиазирани да купуват изкуство в редица категории и ценови диапазони – от древни египетски скулптури през средновековни ръкописи до винтидж машини за игри. Възстановяването може да убеди продавачите да предложат още повече предмети следващата година особено ако по-широките финансови пазари продължат да показват признаци на волатилност, а инфлацията вдигне цените на други стоки, коментира главният изпълнителен директор на Christie’s Гийом Черути в понеделник.

„Клиентите ни не са агностици към по-широкия икономически контекст, но са мотивирани от страстта – и в момента знаят, че можем да работим добре в несигурност“, каза Черути. „По-високата инфлация освен това ни помага, тъй като тя кара хората да искат неща като изкуство, което не губи стойност. Това прави пазара ни устойчив“.

Общата сума на Christie’s за 2021 г. представлява скок от 54% спрямо предишната година и от 22% спрямо 2019 г. - точно преди началото на пандемията. От общата сума 5,4 млрд. долара са били генерирани в аукциони, а 1,7% - в частни продажби на изкуство. Тези частни продажби бележат ръст от 12% на годишна база и от 108% спрямо 2019 г.

От своя страна Phillips заяви, че общите ѝ продажби за годината са с 63% повече спрямо 2020 г., като 993 млн. долара идват от аукциони и 208 млн. долара от частни продажби.

Къщите отдават обрата на пазара отчасти на появата на по-млади колекционери, които са излезли по време на пандемията с желанието да харчат. Christie’s заяви, че 35% от наддаващите тази година са участвали за пръв път в търговете на компанията, а една трета от тях са били от поколението Y (родените от началото на 80-те до средата на 90-те).

Исторически погледнато луксозната част от пазара на изкуството се доминира от няколкостотин колекционери, затова наблюдателите внимателно следят влиянието, което хилядите нови участници ще имат като вкус и ценови нива като цяло. Christie’s заяви, че над 1 млн. души са се включили в 9 социални мрежи, за да следят някои от излъчванията на живо на есенните продажби през ноември в Ню Йорк.

Според Phillips около 44 хил. души са създали онлайн профили в аукционната къща през тази година, което представлява значителен наплив, макар че някои са се регистрирали само за да гледат стрийминг на живо на търгове или да следят нови незаменими токени. Главният изпълнителен директор Стивън Брукс заяви, че новите наддаващи са помогнали на къщата да продаде 91% от офертите си като цяло, което е рядък процент на продажби. В Christie’s процентът е 87%.

Christie’s получи правата за продажба на най-скъпата продадена творба тази година - „Жена, седнала до прозорец (Мари-Терез)“ на Пабло Пикасо за 103,4 млн. долара. Портретът от 1932 г. бе продаден за почти двойно по-голяма сума от оценката за 55 млн. долара.

Christie’s се възползва и от световната мания по незаменими токени, продавайки дигиталния колаж на Beeple “Everydays: The First 5000 Days” за 69,3 млн. долара през март.

Оттогава насам къщата казва, че е продала незаменими токени за 150 млн. долара или около 8% от продажбите на съвременно изкуство. Phillips заяви, че е продала всяка NFT творба, която е предложила като оферта, включително „Replicator” на Лудото куче Джоунс (Mad Dog Jones) за 4,1 млн. долара.

Силната конкуренция от млади купувачи от Азия също има своето влияние, казват аукционните къщи. Christie’s заяви, че е продала изкуство за 500 млн. долара в Азия, което е с 56% повече спрямо предишната година, и планира да започне да излъчва на живо продажбите от Шанхай през март.

Във Phillips половината от най-скъпите 10 творби също са отишли при колекционери от Азия. Къщата заяви, че продажбите в Хонконг са се удвоили спрямо предишната година, достигайки 270 млн. долара. 

Пазарът на изкуство ще бъде подложен отново на тест на 27 януари, когато в Ню Йорк Sotheby’s ще се опита да продаде картината на Христос на Сандро Ботичели „Човекът на скръбта“ с оценка за 40 млн. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:48 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 2 години
еми... В годината на "Пари като вестници" рекорди се чупят по много показатели!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още