Никога преди в 71-годишната история на Формула 1 елитният моторен спорт не е имал ден като миналата неделя. След като над Валония се изля проливен дъжд, организаторите отлагаха началото на Гран при на Белгия още и още, докато не рискуваха да останат без достатъчно време за провеждане на състезанието. Когато в крайна сметка дадоха зелена светлина, условията бяха толкова опасни, че състезанието беше спряно почти веднага.
В крайна сметка това беше най-краткото Гран при в историята Формула 1. То продължи четири обиколки, или 11 минути, пише Wall Street Journal.
За Формула 1 това беше катастрофа. Пилотите се разпалиха, а организаторите трябваше да връщат пари на зрителите на място. Но за хората, които са отговорни за това да привлекат по-широка аудитория към спорта, целият уикенд е само на няколко монтажа от превръщането в епично телевизионно съдържание. Когато сезон 4 на документалната поредица на Netflix “Drive to Survive” бъде пуснат през следващата пролет, дъждът и хаосът от последната неделя ще бъдат само поредният обрат в шоуто, което разтърсва целия спорт.
„Страстта и драмата винаги са съществували“, коментира един от изпълнителните продуценти Пол Мартин. „Просто се случи така, че бяхме поканени да прекараме малко време там и да насочим камерите си към него“.
В рамките на три години шоуто се превърна в революционна, абсолютно успешна рекламна кампания за Формула 1. Частта, която изненада дори директорите на Формула 1, е, че изключително малка част от документалната поредица всъщност е посветена на колите. „Drive to Survive” е нещо средно между сапунена опера, приятелска комедия и екшън филм, с повече пари в кадър, отколкото всяка престижна драма.
Резултатът от всичко това е голяма привлекателност за една аудитория, която не знае нищо за теглителна мощност на болидите и никога не е била в Монако, но добре разбира, че егото, парите и бързите коли правят добро развлечение – особено по време на пандемия, която повечето хора прекарват на дивана си. Въпреки че Netflix не споделя данни за рейтинга, “Drive to Survive” беше телевизионно шоу номер едно в света, когато сезон 3 се появи през март, съвпадайки с началото на новия сезон.
„Няма много предаванията, в които имате изключително успешни европейски бизнесмени и милиардери, които се разстройват за предно крило на болид в Хортхемптъншир“, коментира Мартин.
През по-голямата част от модерната си история Формула 1 беше преди всичко организация за продажба на права, която провеждаше автомобилни състезания почти всяка неделя. Поне така беше изградена бизнес империята от дългогодишния ѝ шеф Бърни Екълстоун.
Продажбата ѝ на базираната в САЩ Liberty Media през 2017 г. само насочи организацията още повече към света на създаване на съдържание.
Проблемът беше, че от повече от десетилетие Формула 1 клонеше към скуката. След разтърсващата – и невероятно опасна – епоха от 80-те и началото на 90-те години, комбинация от фактори успя да допринесе за въпросните промени. Състезанията станаха по-церемониални. Броят на изпреварванията намаля, а пилотите, спечелили световна титла, вече не бяха онези, които поемаха повече рискове на най-опасните завои, а тези, които най-добре се справят с износването на гумите. Феновете се загубиха в техническите актуализации и промените на правилата.
Най-лошото от всичко – драмата почти изчезна от спорта. Между 1998 и 2018 г. само осем различни пилота станаха световни шампиони. А трима от тях – Михаел Шумахер, Себастиан Фетел и Люис Хамилтън – спечелиха по поне четири титли.
Главният изпълнителен директор на Formula One Group Стефано Доникали заяви, че връщането на вълнението в спорта „е от съществено значение“. Но се задаваше още по-голяма криза: цената на управлението на тези екипи. „Насочването в тази посока убиваше нашия спорт“, коментира той.