Ето още една причина да се притеснявате за инфлацията: поскъпва производството на вино, бира и спиртни напитки, пише Wall Street Journal.
Някои винарни, пивовари и алкохолни компании твърдят, че засега поемат тези разходи, а цените на алкохола раста по-скромно, отколкото тези на други потребителски стоки според данни на правителството. Но анализатори предупреждават, че това може да не продължи дълго.
Разходите за картонени опаковки, алуминий за бирени кутии, етикети, транспорт и енергия растат. Всичко това е част от по-голямата тенденция за скок на инфлацията, която засяга много индустрии в развития свят, докато икономиките се възстановяват от блокадите, наложени заради Covid-19.
По-рано тази година Крис Стелър започва да получава имейли от доставчици, предупреждаващи, че калифорнийската му дестилерия трябва да се подготви за повишаване на цените. Тези разходи вече са факт, но засега Amador & Dry Diggins Destillery на Стелър се въздържа от покачване на цените на своя ром, джин и уиски.
Много икономисти казват, че днешната рязко скочила инфлация няма да се задържи. Федералният резерв твърди, че повишенията на цените „до голяма степен отразяват преходни фактори“. Но бизнесът и потребителите ги усещат.
Производителите на алкохол са под същия натиск от разходите като повечето компании, включително заради по-високите цени на енергията и транспорта. Разходите за придвижването камион с бира или нейните съставки на 600 мили (965 км) са се удвоили до около 2000 долара за малки и средни пивоварни поради голямото търсене и лиспата на шофьори, твърди Мич Стийл, съосновател на базираната в Атланта New Realm Brewing.
Освен това на разходите за бира влияят и цените на алуминия, които са скочили с близо 70% от май 2020 г. насам. Цената на кен се е повишила от 10-15 цента (в зависимост от размера) до около 25-30 цента, допълва Стийл, визирайки средните стойности за индустрията в САЩ.
Досега ценовият натиск не е настигнал потребителите. Индексът на потребителските цени в САЩ се е повишил с 5% на некоригирана основа през май спрямо същия месец на миналата година. Хората са плащали с 8,6% повече за мебели и спално бельо през същия период, и с 3,4% повече за нови коли и камиони. Цените на алкохолните напитки са се повишили само с 1,6%. Данните от Великобритания и еврозоната също показват увеличение на цените на алкохола, които изостават спрямо ръстовете в други категории.
„В индустрията за бира не повишаваш цените, освен ако някой друг не качи цените, или ще бъдеш твърде скъп спрямо конкуренцията“, твърди Стийл.
Гигантите в бранша са по-защитени, казват някои компании и анализатори, като се има предвид, че са заключили цените си с някои доставчици и често хеджират част от своите разходи за суровини. Говорител на Anheuser-Busch InBev, най-голямата пивоварна в света, заяви, че сегашната инфлационна среда, включително цените на суровите материали, ще бъдат взети предвид при ценообразуването, но хеджирането ѝ дава време да реагира.
Главният финансов директор на датската пивоварна Carlsberg Хахне Далсгаард заяви, че компанията е имала по-високи разходи за алуминий, ечемик и опаковки, но е добре защитена тази година и ще се застрахова и през 2022 г.
Разходите за етикети за вина, произвеждани от винарната на Ник Вайс в Лайвен, Южна Германия, са нараснали с 5% спрямо периода преди започването на пандемията. Времето, необходимо за отпечатването им, се е удвоило до осем седмици, тъй като принтерите се опитват да издържат на внезапния скок на търсенето. Цената на картонените кутии, в които Вайс пакетита по дузина вина, се е повишила с 8 на сто.
Но той не таксува купувачите повече за своя ризлинг.
„Трябва да бъдете внимателни с цените“, коментира той. „Не искам да загубя пазарен дял“.
Това може да се промени, особено при бирата, твърдят анализатори. Най-големите пивовари обичайно хеджират разходите за алуминий за кенчетата 12 месеца предварително.
„Те няма да усетят значително притеснение до първата половина на следващата година“, коментира Тревър Стърлинг, анализатор от Bernstein, който смята, че повишаването на цените за потребителите е неизбежно. Анализаторите, следящи металите, са разделени по въпроса дали цените на алуминия ще продължат да растат, но малцина вярват, че ще спаднат далеч под сегашните върхове.
Bank of America очаква разходите за производството на нидерландската компания за бира Heineken да нараснат с около 10% през следващата година, и по-малко за AB InBev и Carlsberg. Банката твърди, че Heineken ще се нуждае от увеличение на цените с 4 до 5 на сто, за да неутрализира инфлацията.
Компанията отказва да коментира ценообразуването, но твърди, че разходите за входящи ресурси се очаква да бъдат нестабилни.
преди 3 години Кое злато? Тва в революта или онова жълтото в джоба? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години По принцип не давам съвети, но в случаят съм задължен. За да имаш нормално питие отделяй чепките от зърната след смилане или костилките на плода, ако не го вършиш с машина която го прави. Отделят танини които може да попаднат в ракията, а боли глава. Неутрализирай киселините в материала, преди да го вариш. Според учените глави са необходими до 10 пакетчета сода бикарбонат на 100 литра материал, а на ухо слагай докато шептенето изчезне. Не го ли сториш. при варенето от киселините(оцетна) и алкохола се образува етилацетат и се изпарява с етиловият алкохол, макар че точката му на кипене е с около градус по-ниско. Етилацетата унищожава черният дроб. При варенето отдели първият литър или два(в зависимост от количеството материал) за дезинфекция. Повечето метилов алкохол е в него, а е отровен. Прекъсни дестилацият, когато ракията слезе на 40 градуса. След това започва изпаряването на тежки(с дълги вериги) алкохоли, които съшо са смърт за чернит дроб. Под 40 градуса може да дестилираш само за патоки. Остави дестилата открит, най-малко за седмица(до месец) са да се изпари метиловият алкохол. Ако имаш използвано буре, дръж я в него поне 3 месеца. Така ще се изпари остатъчния метил, ще се разградят тежките алкохоли и ще се омекоти. Ако я сложиш в ново буре(в зависимост от изпичането му), за месец два може да стане на коняк и двата вкуса ще се бият, вместо да се допълват. Толкова за ракията която ще вариш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Биткойн обира покачването на цената на златото. Май това му е основната функция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Цената на жилища конкретно в България е лишена от всякаква логика. Или поне на мен ми се губи. Да стоят обяви с години и периодично да се вдигат цените, при все че населението започна да намалява дори в големите областни градове... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Според страшните прогнози за инфлация сега златото трябваше да е поне 3000, нещо не се връзват нещата, панелките скъпи а златото евтино. Да не вземе да излезе някой скелет от гардероба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Да,но държи цена около 1800 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ще вземем да варим ракия пак :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години инфлация та инфлация... всеки ден по няколко статии?!?! а златото е по-евтино отпреди ковида...съмнително е нещо... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години ама кат свърши коронавируса , пак ше си върнем живота , налЕ ...?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар