IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Nespresso ще стане климатично неутрално

В бъдеще компанията възнамерява да използва рециклиран алуминий

16:10 | 15.02.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Gianluca Colla/Bloomberg</em></p>

Снимка: Gianluca Colla/Bloomberg

По време на първото блокиране заради коронавируса капсулите Nespresso изведнъж станаха дефицитна стока. Първо, хората, работещи от вкъщи, пиеха повече кафе у дома. От друга страна, веригата за доставки в началото беше нестабилна.

„Трябваше да преминем към редуващи се смени в трите ни завода в Швейцария и да направим доставки от плантациите на нашите 110 000 дребни стопани, безопасни от коронавирус“, казва Марк Руйгрок, шеф на Nespresso за Германия, пред Handelsblatt. „Като цяло се ориентирахме добре в кризата“. Пазарният дял на швейцарските кафе машини в нарасна през 2020 г. според GfK с двуцифрен темп до 22,5%.

Триумфът на капсулите обаче има своите недостатъци: милиарди алуминиеви капсули трябва да се изхвърлят всяка година. Поради тази причина Nespresso е отдавна критикуван. Магазините обаче приемат обратно използвани капсули. Световният дял на рециклирането на капсули е 30 процента.

Сега дъщерното дружество на Nestlé реагира на обществения натиск да бъде по-устойчиво. „От 2022 г. всяка чаша кафе Nespresso ще бъде неутрална по отношение на климата. Това обхваща цялата верига на доставки и включва и рециклиране на капсулата, казва управителят. За да се компенсира въглеродният диоксид, наред с други неща, се предвижда във фермите за кафе да се засаждат дървета.

За природозащитниците това изглежда не е достатъчно. „Алуминиевите капсули са истинско проклятие за околната среда", казва Томас Фишер, ръководител по темата на кръговата икономика в Deutsche Umwelthilfe (DUH). Копаенето за рудата унищожава природните зони, произвежда се токсична червена кал, а топенето на метала е енергоемко.

Поради това алуминият е подложен като цяло на критика, но като материал все още се смята за незаменим. „Изследваме алтернативи, но понастоящем никой друг материал не предпазва кафето по-добре от светлината, въздуха и влагата, от алуминия“, казва мениджърът на Nespresso Руйгрок.

В крайна сметка в бъдеще Nespresso ще използва рециклиран алуминий. „Това изисква само около пет процента от енергията за новия алуминий“, казва Тим Дек, мениджър по устойчивостта в Nespresso. Най-късно до края на годината всички капсули за домашна употреба трябва да бъдат направени с 80 процента рециклиран материал. Материалът произхода от германски рециклиращ алуминий - от различни източници крайни потребители, включително алуминиев скрап и материали, които се оползотворяват в производствения процес.  

Фишер подозира, че ще се използва голяма част от отпадъците от производството на алуминий, които поради своята стойност така или иначе се стопяват и използват като нови. „Ние считаме, че такива остатъци са нов материал“, казва той и допълва, че „това не облекчава околната среда“.

DUH посочва, че няма капсулен цикъл. В германската система например „реликвите Nespresso“ ще бъдат сортирани и рециклирани, но слети с други алуминиеви опаковки от различни сплави, за да образуват отливен алуминий. „От това не можете да правите нови капсули за кафе, а само други продукти като дограма“, казва Фишер. Капсулите получават втори живот в химикалки, рамки за велосипеди или джобни ножчета Victorinox.

Не само швейцарците са загрижени за околната среда. Конкурентите например предлагат капсули за кафе, направени от компостируема пластмаса. Те обаче не трябва да се изхвърлят в кошчето за органични отпадъци. Холгер Прайбиш, управляващ директор на Германската асоциация за кафе, смята, че това е „гротеско“ и изисква намеса на политиците.

Фишер обаче не смята подобни капсули за по-добри. Те създават проблеми на компостерите, защото често се разграждат непълно. „Много съоръжения за компостиране усилено сортират биокапсулите като замърсители“, казва Фишер.

Nespresso е пионер на капсулата за кафе, но не може да разчита на иновативността си. Капсулите са измислени още през 1986 г., пробивът обаче идва едва преди около 15 години с телевизионни реклами с Джордж Клуни. Не само капсулите и машините бяха нови, но и продажбите в уеб магазина и в около 800 бутика Nespresso. Днес капсулите се продават и в заведенията за обществено хранене.

Триумфът привлече имитатори, срещу които швейцарците напразно се обърнаха към съда. Рафтовете на супермаркетите са пълни с капсули, съвместими с машините на Nespresso. „Всички ние все още можем да растем заедно на пазара“, казва Ruijgrok. През 2019 г. капсулите имаха пазарен дял от 5,6% на пазара на кафе. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още