Модните марки все повече се стремят да изтъкват своите „зелени“ качества, но тъй като производството на дрехи често включва сложни международни вериги за доставки, те невинаги могат да гарантират, че се използват екологично чисти материали.
TextileGenesis вярва, че технологията, която е в основата на криптовалутите като биткойн, може да помогне. Компанията, базирана в Хонконг и Индия, иска да направи модната индустрия по-прозрачна, като използва блокчейн за дигитализиране на веригата на доставки, помагайки на марките да проследят производството на дрехи от суровините до готовата продукция, пише CNN Business.
Устойчивите материали се превръщат в основен приоритет за модните компании, показва проучване на консултантската компания McKinsey & Company, проведено още през 2019 г.
Освен това компаниите в сектора искат да създадат прозрачност в своите вериги за доставки, но от McKinsey отбелязат, че малко компании все още са постигнали това.
„Устойчивостта наистина се превърна в основна тенденция. Този порив към зеленото производство се задвижва както от потребителите, така и от самите марки“, казва Амит Гаутам, основателят на TextileGenesis.
Вместо да използват влакна като полиестер и найлон, които съдържат пластмаси, някои марки искат да преминат към материали като рециклиран памук, лиосел (направен от дървесна маса) и вискоза (направен от дърво). Но непрозрачните вериги за доставки могат да затруднят проследяването на използваните материали крайните продукти.
„Текстилната индустрия е една от най-фрагментираните индустрии на планетата“, казва Гаутам. По думите му веригата на доставки при обикновените облекла може да включва до седем различни производствени етапа в различни страни. „Суровината понякога минава през десет ръце, преди да бъде превърната в тениска“, добави той.
Неговата компания използва блокчейн технология, за да създаде постоянен запис на всеки етап от производството.
Блакчейн е по същество онлайн публична книга, която създава постоянен и достъпен запис на всеки етап от веригата на доставки. TextileGenesis използва цифрови токени, известни като фибромонети, за да осигури устойчив във времето запис на потока от физически продукти през логистичната мрежа. След като маркерите бъдат регистрирани, те не могат да бъдат променяни.
„С блокчейн е невъзможно да се манипулират резултатите. Той осигурява на всички участници по веригата на доставки сигурност, че информацията е вярна“, казва Франсоа Суше, експерт по устойчивост към фондация Ellen MacArthur, организация с нестопанска цел, работеща за подобряване на екологичните резултати на модната индустрия.
Продължението на текста може да прочетете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.