Китайският пазар на луксозни стоки се оказа „неудържим“ тази година, въпреки че пандемията засегна глобалното търсне на скъпи продукти, пише CNN.
Това сочи доклад, публикуван днес от платформата за пазаруване Tmall, собственост на Alibaba, и консултантската компания Bain. Според текста китайският пазар на луксозни стоки ще нарасне с 48% през тази година до 346 млрд. юана (52,9 млрд. долара) въпреки пандемията.
Ръстът почти ще удвои дела на континентален Китай в глобалната индустрия – от 11 % миналата година до 20% през 2020 г., твърдят компаниите.
„Континентален Китай е единственият голям пазар на луксозни стоки, който ще нарасне през 2020 г.“, твърди Бруно Лейнс. „Китайският луксозен пазар сега е по-голяма от всякога“.
Но не всички новини за производителите на луксозни стоки са добри. Бумът на продажбите в Китай е подкрепен от потребители, които обичайно харчат големи суми за подобни продукти, докато са на ваканция в чужбина. Общите разходи на китайските потребители за луксозни стоки са спаднали с 35%, твърдят от Alibaba и Bain.
„Растежът в континенталната част на Китай не компенсира китайското потребление зад граница, което беше загубено“, посочва още докладът. Той прогнозира, че световният пазар на луксозни стоки ще се свие с 23 на сто през 2020 г., тъй като пандемията продължава да ограничава пътуванията и пазаруването на много места.
Променящ се пазар
Китай бързо се възстанови от ранното разпространение на заразата, което позволи на икономиката ѝ да се върне към растежа. Към април потребителите в страната започнаха да купуват отново скъпи чанти, обувки и бижута, което даде на търговците известна надежда, докато продажбите на други пазари поеха надолу.
Ограниченията за пътуванията се оказаха причина за бума на продажбите в Китай. Друг фактор за този скок е ефектът на компенсирането – по-голямо търсене, след като хората бяха прекарали твърде много време затворени заради блокадите. Това помогна значително за увеличаване на продажбите на редица компании през пролетта, включително на Tiffany и Burberry.
Помогнаха и различни инициативи, идващи от правителството. По-рано тази година китайските власти разпространиха купони, които насърчаваха хората да пазаруват, пишат местни медии. Това също даде тласък на потреблението на луксозни стоки.
Търговците наблюдават внимателно динамиката на променящия се пазар.
При обявяването на финансовите си резултати през октомври, LVMH, най-голямата група, предлагаща луксозни стоки в света, посочи „силното търсене, идващо от континенталната част на Китай“.
Същевременно пандемията ускори и няколко дългосрочни тенденции. Още преди появата на Covid-19 китайските потребители харчеха повече в места близки до вкъщи, тъй като избягваха центрове като Хонконг заради масовите протести, а марките намалиха разликите в цените, след като дълго време продуктите им се предлага по-евтино в чужбина.
Както при други сектори, кризата накара много хора да пазаруват онлайн. Този навик вероятно ще се запази. Близо 40% от китайските потребители планират да пазаруват повече луксозни стоки онлайн в следващите няколко години, а други 40% се очаква да запазят сегашната си активност, твърдят Bain и Alibaba.