От езерото Комо до Лувъра, нещо очевидно отсъства от туристическите дестинации в Европа това лято – американците, пише Wall Street Journal.
Миналата седмица Европейският съюз удължи забраната си за пътуване на туристи от САЩ и други страни заради ръст на случаите на коронавирус.
Загубата конкретно на американците е силен удар, тъй като те са съставлявали 29% от туристите, пристигащи извън Европа през 2018 г., сочат данни на Световната организация по туризъм.
Хотели, ресторанти, кафенета, плажове, музеи и други атракции в Европа страдат от загубата на туристите с най-дълбоки джобове.
Сред местата, които изпитват най-силни затруднения от липсата на американци, са живописният град на бреговете на езерото Комо, където около две трети от посетителите през лятото идват от САЩ. Магазини, ресторанти и пешеходните калдъръмени улици са до голяма степен пусти. Повечето хотели все още са затворени, а в някои кафенета има повече местни, отколкото туристи, невиждана ситуация от март до октомври в обичайна година.
Маурицио Ризо, който е художник и има малка галерия близо до кея на Беладжо, не е продал нито една картина от повторното отваряне преди един месец след дългата блокада в Италия. Той обмисля да затвори за остатъка от сезона. Ризо седи пред галерията си, гледа видеа в You Tube и се оплаква от липсата на американци, които съставляват до 99% от клиентите му.
„Имаме отчаяна нужда американците да разрешат ситуацията си с коронавируса или ще фалираме“, споделя той.
„Приемаме, че няма да видим американци тази година, но ще боли“, казва Джовани Касило, съсобственик на Bar Rossi на кея в Беладжо. „Италианците поръчват кафе, американците поръчват напитки и храна и са щедри с бакшишите“, допълва той.
Проблемът от липсата на американци е задълбочен от включването на Китай в забраната на ЕС. Около 10% от туристите, пристигащи извън съюза, са дошли от континенталната част на азиатската страна през 2018 г.
Блокът съобщи, че ще вдигне забраната върху Китай, където през последните няколко месеца бяха регистрирани относително малко случаи на заразени, ако страната направи същото за туристите от ЕС.
Пътуващите от САЩ до Италия ще намалеят с близо три четвърти през периода от май до октомври, сочат данни на италианската Национална агенция по туризъм (Enit). 4,4 млн. американци, които са пътували до Италия миналата година, са похарчили 5,5 млрд. евро (6,2 млрд. долара), което ги превръща в най-щедро харчещите туристи на глава от населението, казва президентът на Enit Джорджо Палмучи.
Проблемите се усещат и от други страни в Европа, която тази година може да загуби половината от 37-те си милиона работни места в туристическата и пътническата индустрия, показаха прогнози на Световния съвет за пътувания и туризъм. Пътуванията и туризмът съставляват 13% от икономиката на Италия и 9% във Франция и Европа като цяло, допълва същият източник.
Около 5 млн. американци посещават Франция всяка година, като харчат между 4 и 5 млрд. евро, казва Дидие Арино, директор на френската консултантска компания Protourisme.
В La Fontaine de Mars, 112-годишно бистро на улица близо до Айфеловата кула, американците обикновено съставляват 70% от клиентите вечерта и харчат около 70 евро на човек за специалитети като гъши дроб и патешки гърди. Френските клиенти са запълнили част от празнината, но не могат да заменят напълно американците. Общо броят на вечерящите туристи е намалял с около една трета спрямо обичайните нива, казва Кристиан Будон, един от собствениците на ресторанта.
Преди коронавируса „беше немислимо да имаме обяд или вечеря без американец", казва тя.
В Ница, на югоизточното крайбрежие, чужденците обичайно съставляват над две трети от туристите. Около 500 хил. американци, или 11% от чуждестранните туристи, посещават града и околностите му всяка година и харчат средно 150 евро на човек дневно, близо три пъти повече от френските туристи, сочат данни на Регионалния туристически комитет на Лазурния бряг.
Ница има два директни полета до САЩ, които сега са спрени, а United Airlines смяташе да прибави още един до Нюарк, преди пандемията да осуети плановете.
„Големият брой чужденци беше нашата сила, а този път е Ахилесовата ни пета“, казва Дени Занон, директор на Nice Metropolitan Tourism Office.
В Беладжо повечето собственици на заведения вече са съсредоточени към следващата година, когато се надяват вирусът да е под контрол както в Италия, така и в САЩ. Италия и други страни искат да стимулират повече местен и европейски туризъм тази година, удължавайки сезона за национални паркове и съсредоточавайки се върху разходите за маркетинг в Европа. Но очакваният ръст няма да е достатъчен, за да запълни празнината.
Четири- и петзвездните хотели на брега на езерото Комо и в Европа са сред най-тежко пострадалите бизнеси, защото разчитат на заможни американски туристи.
В Чернобио се намира Villa D’Este, един от най-скъпите и луксозни хотели в Италия. През юли стандартна стая без изглед към езерото струва 920 евро на нощ, а едностаен апартамент с изглед към езерото се предлага за 3350 евро.
Заетостта този месец е около 35% спрямо 98% през юли миналата година. През първата половина на месеца американците обикновено съставляват 70% от клиентите, казва генералният мениджър Данило Дзукети.
Популярността на хотела сред американските филмови звезди му е спечелила прозвището „Холивуд на езерото“ през 50-те години на миналия век. Джордж Клуни има вила близо до града. Американците са най-големият контингент от клиенти поне от 30-те години на миналия век, когато пристигат в голям брой въпреки Голямата депресия, казва Дзукети.
Малкото американци и правилата за социално дистанциране в Италия са накарали хотела да отмени зарята по повод 4 юли и гала вечерята за първи път от най-малко две десетилетия.
„Тази година е тъжна аномалия за нас“, споделя Дзукети.