Битката за швейцарския организатор на търговски изложения MCH Group се разгорещява. Обект на желанието е най-значимото ѝ оставащо събитие, Art Basel. Кантоните и градовете Базел и Цюрих сега се съгласиха да се откажат от мнозинството си гласове и да вкарат нов инвеститор чрез увеличаване на капитала.
След като бившият двигател на изложението в Швейцария - годишно световно изложение на часовници и бижутерия Baselworld, трябваше да бъде изоставен поради сериозния спад на изложителите, групата се сблъска с поредица проблеми, преди всичко заради високото отписване в балансите на стойността на изложбените зали, които вече не са достатъчно използвани.
И двата аспекта на планираната мярка се сблъскват с критика. От една страна, противоречивият медиен предприемач Рупърт Мърдок (който държи и Fox news) и синът му Джеймс се считат за възможни основни инвеститори. Според проучване на Neue Züricher Zeitung 30 процента от акциите ще им бъдат предложени за 100 милиона швейцарски франка на цена само 10 швейцарски франка на брой, далеч под официалната пазарна цена, която от седмици се движи около 17 швейцарски франка.
Доскоро никой не би сложил Мърдок в сметката, тъй като те са напълно чужди на бранша. Преди всичко изглежда, че на масата има по-добра оферта, за която обаче се твърди, че е игнорирана от MCH. Хонконгският милиардер и колекционер на обекти на изкуството Адриан Чен вече притежава арт-платформа - K11 - включително работейки и в търговски центрове - и вече има 3-процентов дял в MCH.
Швейцарското дружество дава пред Handelsblatt лаконичен коментар на продължаващия процес: „Поради дефинирания профил на бъдещия съсобственик някои от тези потенциални инвеститори бяха поканени да подадат оферта за участие в MCH Group.“
Швейцарецът Ерхард Лий не е бил поканен. Той е ангажиран с дружеството от 15 години и притежава 10 процента от акциите чрез AMG Fonds. Той смята планираното увеличение на капитала за излишно: „Не бяхме замесени в стратегията. В момента компанията не се нуждае от капитал, чисто от политически аспект. Със сигурност нещата вървят зле в момента, но все още компанията разполага със 140 милиона франка в касата“.
Лий препоръчва частична продажба на Art Basel: „Подкрепям влизането на стратегически инвеститори, например като се продадат 30 процента от Art Basel. Все още ще са налице две трети, компетентен партньор, който внася нови импулси в компанията и около 100 милиона франка“.
Инвеститорката Анет Шьомел, която е силно ангажирана в Азия и твърди, че е консултирала швейцарците и преди, има подобно мнение. Тя препоръчва разширяване на бизнес зоната: „Това, което вече можете да видите в световен мащаб - в Азия, Лондон или САЩ, е нещо като индустриализиращ се сектор на изкуствата. Това е трудно да се разбере за мнозина на традиционния пазар на изкуството, но създава напълно нови бизнес области. Като най-силна марка Art Basel има перспективата да развива нови области“, убедена е тя.
Със своята компания Xanadu Alpha Шьомел анализира възможно участие в увеличението на капитала: "В средносрочен план Art Basel ще отвори по-динамични възможности за развитие, ако частично се отдели от MCH“, смята тя.