IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Глобалните марки се нуждаят от китайските потребители, но ще трябва да почакат

Компаниите гледат към големия потребителски пазар в страната, за да стимулират бизнеса си, но пандемията засега променя навиците на китайските купувачи

21:43 | 12.05.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Mikael Sjoberg/Bloomberg</em></p>

Снимка: Mikael Sjoberg/Bloomberg

Според официални данни безработицата в китайските градове е достигнала 5,9% през март, което се равнява на 27 млн. души. Независими данни на UBS и други компании сочат, че безработните са близо 80 млн. души, като затварянето на бизнеси е засегнало най-вече работните места на имигрантите.

Анализатори отбелязват, че официалните китайски данни не вземат предвид работните места в сивата икономика, включително много служители в сектора на услугите и с временни трудови договори. Те също така не отразяват хората, които временно са били освободени или заплащането им е било намалено.

Допитване на компанията McKinsey от средата на април сред китайски потребители установи, че 40% ще бъдат много внимателни в разходите си, а само 13% са заявили, че няма да се ограничават. Друго допитване на Китайската народна банка показа, че 53 на сто от хората с депозити планират са спестяват повече от сега нататък спрямо 22%, които очакват да харчат повече.

В мол в Шанхай служители в редица магазини казват, че трафикът е достигнал връх през март, тъй като компании са отворили отново в началото на февруари, но малко купувачи първоначално са се решили да влязат в тях. Посещаемостта обаче се е възстановила едва на около 75% от предходните нива. На обичайно оживена улица наблизо над половината магазини са затворени или търсят нови наематели. Собственичката на моден магазин казва, че бизнесът е най-лошият, който е преживявала, и че планира да напусне Шанхай след 20-годишен престой в града и да се завърне в родния си град.

Официалното безпокойство за възстановяването в Китай е видимо от нарасналия брой декрети в Пекин за важността на стимулирането на потреблението и от множеството инициативи за примамване на потребителите обратно в търговските обекти.

Но фестивал на потреблението в Шанхай, наречен Double Five, който започна на 5 май, обещава отстъпки и удължено работно време на магазините. Министерството на търговията създаде отделен онлайн фестивал на пазаруването на 28 април със сделки в повечето китайски сайтове за електронна търговия. 

Две провинции в Източен Китай, Дзянси и Джъдзян, призоваха работодателите да дават половин свободен ден на служителите всяка седмица, за да пазаруват или посещават ресторанти и туристически обекти. Местните власти раздават ваучери за десетки милиони долара, предлагащи отстъпки в местни магазини.

Въпреки че международните пътувания остават замразени, местните резервации за Деня на труда на 1 май се удвоиха до 43 млн. спрямо друг празничен уикенд месец по-рано, сочат данни на Trip.com, най-голямата китайска туристическа компания.

Предпазливостта не е черта на съвременните китайски потребители и не е ясно дали нежеланието им да харчат ще бъде траен или временен отговор на пандемията.

Уан Хайтиен планирал да замени своя Nissan с Tesla Model 3 тази година, когато настъпила пандемията. „Когато непрекъснато слушате негативни новини от икономиката до фондовия пазар, трудно може да усетите порив да харчите повече“, казва 31-годишният Уан, който работи в шанхайски инвестиционен фонд. Притежаването на пари в брой „ме кара да се чувствам по-сигурен“, допълва той.

Редица компании не се отказват от инвестициите си в Китай, разчитайки на дългосрочните перспективи пред страната. BMW съобщи неотдавна, че ще инвестира 425 млн. долара в Ухан в рамките на голяма национална програма за експанзия през идните пет до седем години. „Това не се е променило“, заяви говорителка на компанията. През март Lego обяви, че ще открие нови 150 магазина тази година, главно в Китай, и потвърди, че ще се придържа към тази цел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:31 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още