Глобалните марки се надяват, че гигантският пазар на потреблението в Китай ще помогне за съживяването на растежа в момент, когато светът опитва да се възстанови от коронавирусната пандемия. Те са изправени пред трудна битка, пише Wall Street Journal.
Компании от Lego до Domino’s Pizza казват, че виждат стабилен скок в Китай поне в сравнение с месец или два по-рано. Но пълно връщане към нормалното при доста по-малък растеж се оказва трудно, защото много хора загубиха работата и доходите си или искат да спестяват повече.
„Време е да бъдем по-предпазливи с разходите“, казва 40-годишният ръководител на частен китайски конгломерат в Шанхай У Юн. Въпреки че собственият му доход не е пострадал от кризата, У споделя, че ограничава разходите, отменя ваканции в чужбина и планове да купи нов имот.
Китай е най-големият потребителски пазар в света с приходи от продажби на дребно на стойност 5,8 трлн. долара миналата година. Епидемията от коронавирус в страната достигна пик по-рано, отколкото в западните страни, така че възстановяването й е важен знак за това какво може да предстои в САЩ и Европа с отварянето на обектите за търговия на дребно.
След годишен спад от 21% през първите два месеца на 2020 г. продажбите на дребно в Китай се възстановиха донякъде през март със спад от 16% на годишна основа. Това беше по-добро представяне от опасенията на някои анализатори, а компании като Nike и L’Oreal посочиха насърчаващото търсене от Китай в отчетите си през април.
Онлайн търговците на дребно се представиха най-добре, като JD.com обяви скок с 10% на продажбите си през първото тримесечие. Някои традиционни търговци на дребно също просперираха. Nike обяви, че тримесечните й продажби в Китай са нараснали с 5% на годишна основа въпреки кризата, а продажбите на L’Oreal са се увеличили с 6% благодарение на силните онлайн продажби.
До края на април повечето магазини в Китай бяха отворени от няколко седмици, а производители на луксозни стоки като LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton и компанията-майка на Gucci, Kering, имаха оптимистични очакванията. Китайските потребители изглежда искат да се завърнат „към предишните си навици за потребление“, казва Жан-Жак Гиони, главен финансов директор на LVMH.
Други компании са по-умерени, като отбелязват, че животът в Китай остава далеч от нормалното. Главният изпълнителен директор на Coca-Cola Джеймс Куинси заяви пред анализатори, че ограниченията за събирания в Китай отслабват потреблението. Starbucks съобщи в края на март, че продажбите й са се свили с 40% на годишна основа по същата причина. Веригата магазини за дрехи H&M обяви, че постига постепенно възстановяване, а General Motors и Ford Motor имаха ужасяващо първо тримесечие със спад на продажбите от съответно 43% и 35%.
Economist Intelligence Unit прогнозира, че потреблението в Китай няма да се върне към растеж до следващата година. UBS Group също очаква 2020 г. да бъде тежка, а ръстът на онлайн разходите няма да е достатъчен, за да компенсира спада на офлайн разходите.